Er zijn veel creatieve, digitale oplossingen bedacht om op afstand te testen of iemand besmet is met COVID-19, voorlichting te geven en ondersteuning te bieden: van TikTok tot chatbots. We zetten er een paar op een rij.
Scholier bouwt coronasite met miljoenen bezoekers
Een 17-jarige scholier uit Mercer Island, een eilandje in de Amerikaanse staat Washington, maakte eind december een interactieve website over het coronavirus: nCoV2019.live. Avi Schiffman lanceerde de pagina nog voordat het coronavirus buiten China was ontdekt. Nu wordt zijn website door miljoenen mensen van over de hele wereld bezocht en is het een van de meest essentiële bronnen geworden voor mensen die op zoek zijn naar nauwkeurige en bijgewerkte cijfers over de pandemie.
NCoV2019.live. houdt sterfgevallen en het aantal besmettingen bij, biedt een interactieve kaart, informatie over de ziekte en een Twitter-feed. De bron wordt elke minuut bijgewerkt en haalt informatie op van onder meer de WHO en het Amerikaanse Centers for Disease Control.
De tiener heeft nog allerlei plannen voor verbeteringen, zoals grafieken die de huidige uitbraak vergelijken met uitbraken in het verleden, een vaccintracker en de vertaling naar zo'n dertig andere talen.
Chatbots in Pakistan en VS
In verschillende landen zijn ondertussen chatbots gemaakt met een zogenaamde screening tool. De Pakistaanse overheid heeft de 'Corona Chatbot' gelanceerd. De tweetalige bot, te bereiken via Facebook Messenger, helpt Pakistani om relevante informatie over het virus te verkrijgen en zich ook virtueel te laten testen.
Ook een ziekenhuis in de Amerikaanse staat Washington, een van de eerste staten in de VS met een groot aantal besmettingen, kwam al met zo'n bot. De screeningstool zou volgens de makers de eerste stap kunnen zijn in een zogenaamd telezorgbezoek, waarbij mensen door middel van een videobezoek medisch advies kunnen krijgen.
Corona app OLVG
Het Amsterdamse ziekenhuis OLVG lanceerde deze week een app waarmee gebruikers (uit Amsterdam) kunnen controleren of ze besmet zijn met het virus. De deelnemers houden via de app een medisch dagboek bij met onder andere hun temperatuur en de symptomen. In een regiecentrum in het ziekenhuis lezen 24 medisch deskundigen mee. Als daar aanleiding toe is, wordt de patiënt gebeld en eventueel uitgenodigd voor verder onderzoek.
De app moet de druk op de huisartsen en de spoedeisende hulpen doen afnemen, want die worden platgebeld door bezorgde Amsterdammers met vragen over corona.
Screeningswebsite Verily, dochteronderneming Google
Verily Life Sciences, een dochteronderneming van Google moeder Alphabet, heeft een website gebouwd voor inwoners van de VS die zich willen laten testen op het coronavirus. The Verge meldde eerder dat de website in eerste instantie niet bedoeld was voor het grote publiek, maar alleen voor gezondheidswerkers.
De website verscheen afgelopen week online nadat het Witte Huis verwarrende berichten naar buiten bracht over een website die Google zou bouwen. Dat werd door Google ontkend, waarna het bedrijf verwees naar zusteronderneming Verily. Na de lancering lag de site overigens meteen plat: veel Amerikanen probeerden zich direct te laten testen.
Mensen die gescreend willen worden, hebben een Google-account nodig. De website vraagt naar de symptomen van de gebruiker. Als daaruit blijkt dat de klachten wijzen op het COVID-19-virus, kan de persoon doorgestuurd worden naar fysieke testlocaties in de buurt.
TikTok schiet generatie Z te hulp
TikTok-gebruikers zijn vooral tieners die tot Generatie Z behoren: de generatie die opgroeide na 9/11, volwassen werd tijdens de financiële crisis van 2008 en wordt geconfronteerd met een ongekende klimaatcrisis. Of, zoals een TikTok-gebruiker het uitdrukte: 'tieners die zijn opgegroeid met een overvloed aan informatie die ongevoelig zijn voor de wereldwijde economische en sociale gevolgen die Covid-19 zou kunnen hebben.’
Het sociale medium, dat in Nederland al 1,5 miljoen gebruikers heeft, neemt proactieve maatregelen om mensen voor te lichten over de verspreiding van het virus. De app werkt samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om "betrouwbare informatie aan onze gemeenschap te verstrekken".
Zo komt TikTok met een vraag- en antwoordpagina, manieren om jezelf te beschermen en 'mythbusters' met tips van de WHO. Gebruikers krijgen informatie over het dragen van gezichtsmaskers, of je chloor of alcohol over je hele lichaam moet spuiten om de verspreiding van het virus te stoppen (antwoord: nee) en over andere dagelijkse beschermende maatregelen.