Deze woorden mag je nooit meer gebruiken als je in de communicatie werkt

Van passie tot scrummen - 20 communicatie-experts kiezen hun verboden woorden #20COM

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Communicatie bestaat 20 jaar. Voor dit jubileum legden we 20 onbetwiste toppers uit ons vakgebied een serie vragen voor. In deze aflevering: welke woorden kunnen écht niet meer?

Alex Sheerazi 
Hoofd Communicatie Metro en Tram gemeente Amsterdam

Ik begin al aardig mijn buik vol te krijgen van ‘scrummen’.

Betteke van Ruler
Emeritus hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement

Plastic woorden, zoals verbinden, communicatie, authenticiteit, transparantie, duurzaamheid, social responsability. Allemaal begrippen die per definitie nastrevenswaardig worden gevonden en waarvan het lijkt alsof we allemaal hetzelfde ermee bedoelen, maar niets is minder waar.

Renata Verloop
Adviseur online communicatie overheid & kennisintensieve organisaties

Profileren, doelgroepen, branding.

Reint Jan Renes
Lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein, Hogeschool Utrecht

1. ‘Laten we een app maken’ (oftewel, meteen in middelen denken). 2. ‘Is er al een communicatieplan?’ (ofte wel, weg met het communicatieplan).

Noud Bex
Oprichter Bex* Communicatie, specialist crisismanagement en crisiscommunicatie

 ‘Iemand in zijn kracht zetten’; vreselijke, vage jeukwoorden voor mij.

Monique Botman
Managing Director Porter Novelli

Ieder woord dat verhult dat je eigenlijk niets te zeggen hebt of die uitsluitend gebruikt worden om jezelf belangrijkheid te vergroten. Grootste boosdoeners: de overheid (ja, nog altijd) en consultants. En ja, ik betrap mijzelf er inderdaad soms ook op.

Maryse Ducheine
Directeur Communicatie Gemeente Den Haag

 ‘Iets groot maken’, brrr. 

Youssef Eddini 
Hoofd Marketing & Communicatie NOS 

Dat doen we altijd zo, dus dat kun je niet veranderen.

Paul Stamsnijder
Oprichter en partner Reputatiegroep

Vertrouwenscommunicatie, reputatiecommunicatie, reputatiemanagement

Hanneke de Korte
Hoofd Media & Communicatie Reclassering Nederland

In je kracht gaan staan. Een ‘stukje’.

Marjolijn Meynen
Hoofd Communicatie en Marketing Rijksmuseum

De thermometer in de onderstroom stoppen.

Charles Huijskens 
Partner Huijskens Communications

 Lange woorden in lange zinnen. Deftige woorden zoals postmodernistische evaluatiestructuur. Lege hulzen zoals transparantie.

Ewald van Rooij 
Eigenaar Lindblom public relations public affairs

 ‘Naar iemand of iets toe communiceren’. Taaltechnisch afschuwelijk en geeft per definitie de verkeerde lading aan communicatie. Communiceren is tweerichtingsverkeer.

Roland Kroes 
Manager Communicatie bij Autoriteit Financiële Markten

Passie.

Ilse van Ravenstein
Eigenaar Involve, specialist interne communicatie

 ‘Communiceren’ zeggen als je informeren bedoelt. ‘Doelgroepen’, die bestaan namelijk niet. ‘Moeten’: wat niemand wil iets moeten. En alle varianten van vaagtaal en passieve constructies (met ‘men’).

Jan Driessen
Directeur/eigenaar Q&A | Communicatie 

Maar – de – Directie – heeft – dit – bericht – al – samen – met – Juridische – Zaken – goedgekeurd!

Bartho Boer
Hoofd Communicatie Nederlandse Spoorwegen

Geen verbod. Maar ik merk dat ik steeds minder op heb met dure of grote woorden.

Jos Govaart
Directeur-eigenaar PR-Bureau Coopr 

PR-probleem. Een ‘PR-probleem’ is negen van de tien keer een heel ander soort probleem.

Elsbeth Eilander
Hoofdredacteur a.i. Tijdschrift voor marketing

Verbinden!

Hans Koeleman
Director Corporate Communications & CSR KPN  

Dat is zoveel, dat krijgt een encyclopedische vorm en wie zit daar nou op te wachten?

---

Nog geen Communicatie?

Speciaal voor ons jubileum doen we lezers van CommunicatieOnline een aanbieding. Laat Communicatie voor je werken en sluit je nu geheel vrijblijvend aan: drie maanden voor maar 10 euro! Inclusief magazine, onbeperkt online toegang en korting op events. Hoeveel informatie en inspiratie wil je hebben?  Klik hier op 

Illustratie:  Justyna Pszczolka

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie