Communicatie bestaat 20 jaar. Voor dit jubileum legden we 20 onbetwiste toppers uit ons vakgebied een serie vragen voor. In deze aflevering: welke woorden kunnen écht niet meer?
Alex Sheerazi
Hoofd Communicatie Metro en Tram gemeente Amsterdam
Ik begin al aardig mijn buik vol te krijgen van ‘scrummen’.
Betteke van Ruler
Emeritus hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement
Plastic woorden, zoals verbinden, communicatie, authenticiteit, transparantie, duurzaamheid, social responsability. Allemaal begrippen die per definitie nastrevenswaardig worden gevonden en waarvan het lijkt alsof we allemaal hetzelfde ermee bedoelen, maar niets is minder waar.
Renata Verloop
Adviseur online communicatie overheid & kennisintensieve organisaties
Profileren, doelgroepen, branding.
Reint Jan Renes
Lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein, Hogeschool Utrecht
1. ‘Laten we een app maken’ (oftewel, meteen in middelen denken). 2. ‘Is er al een communicatieplan?’ (ofte wel, weg met het communicatieplan).
Noud Bex
Oprichter Bex* Communicatie, specialist crisismanagement en crisiscommunicatie
‘Iemand in zijn kracht zetten’; vreselijke, vage jeukwoorden voor mij.
Monique Botman
Managing Director Porter Novelli
Ieder woord dat verhult dat je eigenlijk niets te zeggen hebt of die uitsluitend gebruikt worden om jezelf belangrijkheid te vergroten. Grootste boosdoeners: de overheid (ja, nog altijd) en consultants. En ja, ik betrap mijzelf er inderdaad soms ook op.
Maryse Ducheine
Directeur Communicatie Gemeente Den Haag
‘Iets groot maken’, brrr.
Youssef Eddini
Hoofd Marketing & Communicatie NOS
Dat doen we altijd zo, dus dat kun je niet veranderen.
Paul Stamsnijder
Oprichter en partner Reputatiegroep
Vertrouwenscommunicatie, reputatiecommunicatie, reputatiemanagement
Hanneke de Korte
Hoofd Media & Communicatie Reclassering Nederland
In je kracht gaan staan. Een ‘stukje’.
Marjolijn Meynen
Hoofd Communicatie en Marketing Rijksmuseum
De thermometer in de onderstroom stoppen.
Charles Huijskens
Partner Huijskens Communications
Lange woorden in lange zinnen. Deftige woorden zoals postmodernistische evaluatiestructuur. Lege hulzen zoals transparantie.
Ewald van Rooij
Eigenaar Lindblom public relations public affairs
‘Naar iemand of iets toe communiceren’. Taaltechnisch afschuwelijk en geeft per definitie de verkeerde lading aan communicatie. Communiceren is tweerichtingsverkeer.
Roland Kroes
Manager Communicatie bij Autoriteit Financiële Markten
Passie.
Ilse van Ravenstein
Eigenaar Involve, specialist interne communicatie
‘Communiceren’ zeggen als je informeren bedoelt. ‘Doelgroepen’, die bestaan namelijk niet. ‘Moeten’: wat niemand wil iets moeten. En alle varianten van vaagtaal en passieve constructies (met ‘men’).
Jan Driessen
Directeur/eigenaar Q&A | Communicatie
Maar – de – Directie – heeft – dit – bericht – al – samen – met – Juridische – Zaken – goedgekeurd!
Bartho Boer
Hoofd Communicatie Nederlandse Spoorwegen
Geen verbod. Maar ik merk dat ik steeds minder op heb met dure of grote woorden.
Jos Govaart
Directeur-eigenaar PR-Bureau Coopr
PR-probleem. Een ‘PR-probleem’ is negen van de tien keer een heel ander soort probleem.
Elsbeth Eilander
Hoofdredacteur a.i. Tijdschrift voor marketing
Verbinden!
Hans Koeleman
Director Corporate Communications & CSR KPN
Dat is zoveel, dat krijgt een encyclopedische vorm en wie zit daar nou op te wachten?
---
Nog geen Communicatie?
Speciaal voor ons jubileum doen we lezers van CommunicatieOnline een aanbieding. Laat Communicatie voor je werken en sluit je nu geheel vrijblijvend aan: drie maanden voor maar 10 euro! Inclusief magazine, onbeperkt online toegang en korting op events. Hoeveel informatie en inspiratie wil je hebben? Klik hier op www.communicatieonline.nl/jarig
Illustratie: Justyna Pszczolka
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!