Het assortiment van Apple’s iTunes App Store is in de afgelopen 6 jaar gegroeid naar 1,2 miljoen apps, die in totaal 75 miljard maal zijn gedownload. Van deze ruim een miljoen apps wordt 21% betiteld als een ‘dead app’. Dit zijn apps die niet meer worden gebruikt. ‘Dead Apps’ bevinden zich vooral in de categoriëen: Books (27%), Entertainment (25%) and Utilities (25%). Gelukkig worden veel van deze dead apps door ontwikkelaars uit de App Store gehaald; volgens het analyticsbedrijf Adjust zijn er de afgelopen jaren zo’n 400.000 apps uit de App Store verwijderd.
Steeds meer app ontwikkelaars begrijpen dat het niet alleen om een app verkopen gaat, maar dat naar de ontwikkelde app ook getracht moet worden om gebruikers loyaal te houden of deze onder de aandacht te brengen van nieuwe gebruikers. De App Store groeit momenteel harder dan ooit en er zijn geen tekenen dat dit komende tijd minder gaat worden. Maandelijks worden er 60.000 apps gepubliceerd. Dit percentage is trouwens nog erg conservatief. Adjust gebruikt de term ‘zombie app’, voor alle apps die buiten de App Store ranking van 39.171 apps staat vallen. Dit geldt voor bijna 80% van alle apps.
Bron: Engaget
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!