De 4 belangrijkste trends voor PR-bureaus in 2017 (ook als die zich niet meer zo noemen)

Geloofwaardigheid en het juiste personeel grootste hoofdbrekers voor 2017

Hoewel de thema’s van de laatste twee jaar het zelfde blijven, komen de belangrijkste uitdagingen voor ondernemers in de communicatie hier rechtstreeks uit voort. Deze liggen namelijk op het gebied van de eigen identiteit en personeelsmanagement. Meer dan ooit zal het van de ondernemingsleiding afhangen of bureaus de komende jaren de juiste keuzes maken.

Op basis van onze eigen ervaring en ontwikkelingen in de markt stelde ik net als voorgaande jaren ( en ) de belangrijkste trends voor het nieuwe jaar samen. Ben jij klaar voor 2017?

1. Het belang van geloofwaardigheid

Is contentmarketing een component uit de PR? Of is PR een distributievorm van contentmarketing? Sommige adviesbureaus wachten de discussies niet af en halen het bord PR vast van het dak, al dan niet met veel bombarie. Deze herijking zal in 2017 bij bureaus een belangrijk thema worden, maar het is wel belangrijk om dan stil te staan bij de mogelijke vragen die ze oproept.

Want als hun werk niet meer draait om pr, waar staan deze bureaus dan wel voor? Wat kan de klant van ze verwachten, en hoe geloofwaardig zijn ze als ze vorig jaar nog zeiden het beste PR-bureau te zijn? En als PR minder leidend is bij bureaus, waarom zou de klant dan niet gewoon de contentstrategie neerleggen bij een bureau dat zich richt op digitale marketing? Wat is nog de waarde van een communicatiestrategie?

Herijken of niet, de geloofwaardigheid van claims en van de mensen die het waar moeten maken wordt steeds crucialer en zal een belangrijk onderscheid teweeg gaan brengen. Dat geldt overigens niet alleen extern, maar ook intern. Ik spreek nu al met sollicitanten die hun werkgever niet meer kunnen volgen in de beslissingen, al dan niet genomen op een buitenlands hoofdkantoor.

2. Schaarste aan goede specialisten

En hiermee kom ik op de tweede belangrijke trend voor 2017. Eigenlijk al twee jaar in het jaarlijkse trendoverzicht, maar inmiddels met stip gestegen: de schaarste aan ervaren consultants en vakmensen. Nog niet eerder in de afgelopen 25 jaar kregen mijn mensen zoveel aanbiedingen via diverse kanalen als nu. Over de hele branche kan deze ontwikkeling een bres slaan in het middenkader van de bureaus die vervolgens weer bij elkaar gaan rekruteren.

Zij die er voor de lange termijn in zitten, zullen deze ontwikkeling een stap voor proberen te blijven en zorgen voor goede opleidingsprogramma’s, persoonlijke begeleiding, een goede werksfeer en voldoende uitdagingen en specialisatiemogelijkheden. Want we weten allemaal dat geld slechts kortstondig bindt. Hoe dan ook gaat ‘ik wens u veel personeel’ het komende jaar een heel andere betekenis krijgen.

3. Specialistische B2B’ers

Wat het werven en behouden van personeel er niet makkelijker op zal maken, is dat het met name branchespecialisten zullen zijn die in de B2B-sector in 2017 nóg meer waardering krijgen. Specialisten die bekend zijn in een sector, en snappen hoe de krachten in de branche zijn verdeeld, die pro-actief contentkalenders kunnen vullen en en in staat zijn in het versnipperde (social) medialandschap te weten waar de doelgroep zich bevindt en hoe deze bereikt kan worden én die mee kunnen denken over het onderscheidend vermogen van een organisatie.

Weten wat wel en niet werkt en het kunnen realiseren van aantoonbare resultaten wordt immers nóg belangrijker dan dat ene big idea of kennis van de tools en kanalen. Medewerkers met specialistische kennis geven een bureau daarom niet alleen een voorsprong in pitches, maar helpen bedrijven aan klantzijde zich te onderscheiden van de concurrentie. Voeg daarbij een sterk, snel te mobiliseren netwerk en kennis van de mogelijkheden en je hebt direct de basis voor een peer-to-peer-relatie met de klant.

4. Strategische B2C’ers

In de B2C-sector daarentegen zien we generiek juist veel meer vraag naar diepgang en strategisch inzicht. Goede kennis van storytelling en media en vooral branding moeten ook tot het basispakket van de consultant in de consumentensector behoren. We horen vaker dat bedrijven op zoek zijn naar een bureau dat ‘snapt hoe je een merk bouwt’, dan het vroeger veelgehoorde verzoek om ‘ons in de pers te krijgen’.

Overige trends

Natuurlijk ontvouwen zich naast alle in de vorige jaren voorspelde nog veel meer ontwikkelingen, die een rol gaan spelen. Denk aan zaken als nóg meer media-inkoop door pr-bureaus, een toename van het aantal datagedreven campagnes, de toenemende populariteit van lokale bureaus en een stijgende vraag naar gedetacheerde pr-consultants. Vergeleken met bovenstaande vier trends gaat het bij deze ontwikkelingen echter slechts om details in het businessplan. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie