Ondanks maatschappelijke debat rondom energiedrank komt Coca-Cola met Coca-Cola Energy

Coca-Cola zegt ‘heel goed te hebben nagedacht’ over wat het moet doen om dit product verantwoord in de markt te zetten.

Coca-Cola Energy
Coca-Cola

Coca-Cola introduceert Coca-Cola Energy. Dat is een energiedrank (met een hoge dosis cafeïne, verschillende vitamines B en guarana) met ‘een vleugje Coca-Cola-smaak’. Er komt een variant met suiker, en een ‘zero-variant’. De energiedrank wordt expliciet onder het Coca-Cola-merk gelanceerd, zoals te zien is op de afbeelding hierboven.

Suiker, cafeïne, mixen met alcohol

Coca-Cola zegt de lancering te doen, óndanks het maatschappelijke debat dat rondom energiedrank wordt gevoerd. ‘Daar zijn wij ons bewust van. De discussie gaat over de ingrediënten suiker en cafeïne, het mixen met alcohol en overmatige consumptie van energiedrank. Dat laatste speelt vooral onder jeugdige consumenten, op wie ons merk Coca-Cola aantrekkingskracht heeft.’

Niet introduceren geen optie

Toch was het níet introduceren van een energiedrank onder het merk Coca-Cola kennelijk niet de juiste optie. De markt groeit. Recente cijfers van IRI laten zien dat marktleider Red Bull alleen in het supermarktkanaal al een omzet van 86 miljoen euro draait (ruim 12 procent meer dan het jaar ervoor). Behalve de groeiende vraag noemt Coca-Cola als argument voor de introductie ook zijn ambitie om te evolueren naar een ‘totale drankenproducent met een breed productportfolio’.

Klein logo

Coca-Cola zegt aan de bezwaren tegen energiedranken tegemoet te kunnen komen door zelf voorwaarden aan de introductie te verbinden. Onder die door Coca-Cola ‘solide’ genoemde voorwaarden, is dat de energiedrank niet ‘vermomd’ mag zijn als Coca-Cola. Ondanks het feit dat het nieuwe product op de markt wordt gebracht onder de naam ‘Coca-Cola Energy’, spreekt de company van ‘een andere uitstraling dan de bekende Coca-Cola varianten’. Het frisdrankconcern: ‘Het logo van Coca-Cola staat klein op de verpakking.’

Sugar

Coca-Cola kiest er niet voor om uitsluitend een suikervrije variant van Coca-Cola Energy op de markt te brengen. Wel zegt het concern dat de variant zonder suiker de hoofdrol speelt in alle (reclame)uitingen. Sampling vindt uitsluitend plaats met zero.

Aantrekkingskracht

Energiedrank wordt veel gedronken door jongeren onder de 18 jaar. Met de lancering van Coca-Cola Energy richt het merk zich dan ook impliciet op jongeren. (‘Op wie ons merk Coca-Cola aantrekkingskracht heeft.) Maar Coca-Cola zegt zich in media niet te zullen richten op die doelgroep. ‘We richten ons expliciet niet op de jeugdige, schoolgaande consument. We zoeken de 18+ doelgroep heel gericht op, via een digitale route zodat we het tijdstip en de locaties goed kunnen bepalen. Ook onze sampling activiteiten richten we op locaties waar de oudere doelgroep te vinden is.’

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Bas
Benieuwd naar dit hele nieuwe product van Coca-Cola is de nieuwste Energy Drink van Coca-Cola is dit product puur geproduceerd voor het buitenland of binnenkort in de Nederlandse supermarkten te vinden ?

Vriendelijk bedankt voor de reactie terug
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie