2017 belooft een topjaar te worden voor de Nederlandse supermarktbranche. Dat is althans de verwachting van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). In de eerste vijf maanden steeg de supermarktomzet met 3,5 procent. CBL verwacht dat de omzet in 2017 daarmee uitkomt op een record van 37 miljard euro. In 2016 bedroeg de omzet 36 miljard euro. Dit maakt het CBL vandaag bekend tijdens de jaarlijkse CBL-haringparty.
Online boodschappen
De online boodschappen, die bij de consumenten thuis worden bezorgd of door de consument worden opgehaald bij een afhaalpunt, zullen in 2017 3 procent van de omzet beslaan. De online omzet laat een gestage groei zien. In 2015 bedroeg het omzetaandeel 1,2 procent. In 2016 groeide dat naar 2 procent. De analyse van CBL is dat deze groei vooral wordt gerealiseerd door consumenten die al gebruik maken van de onlineboodschappenservice, maar meer gaan besteden. 'Zij zijn positief tot zeer positief over het aanbod. En daarnaast stijgt het aantal nieuwe onlineboodschappers.' CBL spreekt de verwachting uit dat het aandeel van de online verkopen de komende jaren verder stijgt en een groter deel van de totale supermarktomzet inneemt.
Beeld: 123rf
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!