Een grote stap in die richting is vanmorgen gezet met de opening van het Center for Applied Games aan de Plantage Middenlaan 60-62, recht tegenover Artis. Het centrum is een bundeling van bedrijven, organisaties en initiatieven op het gebied van applied games. Onder meer zijn in het pand Monpellier Venture (ontwikkeling en productie van applied games), de stichting Games for Health Europe, het Applied Games Fund en een nieuw te ontwikkelen uitgeverij voor applied games gevestigd. Daarnaast wordt het pand ook gebruikt voor een aantal activiteiten uit het programma Growing Games. Allemaal onder één dak.
Niemand minder dan Minister van EZ Henk Kamp was bereid gevonden om naar Amsterdam te komen om de openingshandeling te verrichten. Daarbij werd hij uitvoerig bijgepraat over de stand van zaken op het gebied van applied games, onder meer door in gesprek te gaan met spelers als Little Chicken, IJsfontein, Monkeybizniz, Weirdbeard en Spil Games.
Doel van het centrum – een initiatief van Monpellier Venture en Dasym Investment Strategies (voorheen Cyrte) - is samenwerking tussen partijen die actief zijn op het gebied van applied games te bevorderen. Daarbij valt te denken aan games voor voorlichting, educatie en training, maar ook als behandelmethode in de zorg. Games lenen zich bij uitstek voor het realiseren van gedragsverandering, zei Jurriaan van Rijswijk van Monpellier Venture. Hij liet weten de komende jaren voor tientallen miljoen euro’s te investeren in ‘het ontwikkelen en naar de markt brengen van applied games’
Absorberen
Het optimisme van de initiatiefnemers komt voort uit de razendsnelle groei van de Nederlandse gaming industrie. In 2010 bedroeg de wereldwijde omzet in applied games 1,5 miljard euro. Het verwachte volume in 2015 voor deze sector is 10,2 miljard euro, bijna een vertienvoudiging in vijf jaar. De groei in Nederland is hiermee in lijn. 44% Van de gamebedrijven richt zich exclusief op applied games. Dat percentage is (bijna) nergens ter wereld zo hoog.
Dit alles geeft de Nederlandse gamesindustrie een uitstekende uitgangspositie. In een panelgesprek met onder andere het AMC, verzekeraar CZ en KLM, Defensie en minister Kamp, kwam echter naar voren dat er wel enkele obstakels moeten worden weggenomen. De voornaamste is schaalgrootte, Het meest duidelijk was kolonel Wilfred Rietdijk van Defensie: ‘Nederland kent veel bedrijven die hartstikke goed zijn in het bouwen van games, maar niet de schaalgrootte bieden die wij nodig hebben om grote projecten te kunnen absorberen.'
Volgende stap
Ook Joep de Groot , lid van de raad van bestuur van CbusineZ (de corporate venturing maatschappij van CZ) onderstreepte de noodzaak van schaalgrootte. Tegelijk merkte hij op dat de applied gaming industrie een overzichtelijke markt is, ‘dus makkelijk te bundelen’.
Voor het realiseren van schaalgrootte is kapitaal van investeerders een voorwaarde. Daarnaast kan ook de overheid een stimulerende rol spelen. Minister kamp liet blijken niet ongevoelig te zijn voor dit soort geluiden. Hij benadrukte dat de creatieve industrie één van de negen topsectoren is waarvoor de overheid geld heeft vrijgemaakt, om daaraan toe te voegen dat serious gaming een belangrijk onderdeel is van die creatieve industrie.
De minister acht de kans reëel dat de commissie die binnenkort uitspraak doet over de verdeling van het geld dat de overheid beschikbaar heeft voor de creatieve industrie, besluit om de games branche aan te wijzen als een van de ontvangers. ‘Deze bijeenkomst heeft aangetoond dat deze sector ver is gekomen en klaar is voor de volgende stap.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!