De Consumentenbond roept fabrikanten, waaronder merkhouders van Lu, Liga (beiden Mondelez), Zonnatura (Wessanen) en Albert Heijn huismerk (Albert Heijn dus) op om te stoppen met het gebruiken van volkoren als 'lok-ingrediënt'.
De directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, zegt dat veel fabrikanten de aanduiding ‘volkoren’ gebruiken als verkooptruc op ongezonde producten met veel suiker of verzadigd vet. ‘Met volkorenclaims en graanhalmen op de verpakking proberen ze consumenten te verleiden. Die denken een gezonde keuze te maken, terwijl er vaak maar een klein deel volkorenmeel in zit. En hoeveel dat precies is, is vaak onduidelijk, zelfs als je de kleine lettertjes op de achterkant bestudeert. Fabrikanten moeten stoppen met die volkorenmisleiding en zich houden aan de richtlijnen van de NVWA.’
Liga BelVita
Volgens de Warenwet moet volkorenbrood altijd voor 100 procent uit volkorenmeel bestaan en verder niets. Voor producten zoals crackers, beschuit, koekjes en pasta geldt een andere afspraak. Daarop mag alleen 'volkoren' staan als 100 procent volkorenmeel is gebruikt. Maar als er ook bloem (geraffineerd meel, waar de vezels zijn uitgehaald), in zit, moet dat op de voorkant van de verpakking staan samen met de gekozen verhouding.
De bond vindt dat veel verpakkingen in de praktijk onduidelijk zijn. Molenaar: ‘In LU mini crackers volkoren zit 57 procent tarwebloem en maar 38 procent volkorenmeel. Dit staat niet op de voorkant van de verpakking. Ook de Santa Maria tortilla with whole wheat bevat slechts 24 procent volkorengraan, wat alleen terug te vinden is in de ingrediëntenlijst op de achterkant. En de Liga BelVita softbakes chocolade met 5 volkorengranen vermeldt ook niet duidelijk op de voorkant dat er maar 10 procent volkorenmeel in zit en 25 procent bloem.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!