Albert Heijn lanceert aanstaande maandag een boodschappentas die ook als rugzak is te gebruiken (met rits, zodat de boodschappen er niet uitvallen): de ‘Limited Edition AH Easyshopper’. Het is wat Albert Heijn betreft ‘de perfecte oplossing voor iedereen die op zoek is naar een handige en duurzame manier om boodschappen te doen’. Het idee speelt natuurlijk in op het geklungel dat we allemaal wel kennen: met zware boodschappentassen aan het fietsstuur is het niet echt stabiel manoeuvreren door het (stads)verkeer. Het was Johan van der Zanden zelf, directeur marketing & communicatie van Albert Heijn, die het idee bedacht. ‘Geen rocket science hoor, maar vervolgens moet je naar executie, de tas moest herkenbaar en betaalbaar zijn. En dat is gelukt, de tas kost 2,99 euro.’ Van der Zanden (hieronder trouwens al in actie met de Easyshopper), is de eerste om te erkennen dat fietsen met een volle AH Easyshopper niet een ervaring is van groot comfort. ‘De tas is bedoeld voor korte afstanden.’
Duurzaam polypropyleen
Maar eerlijk is eerlijk, als meer mensen door de AH Easyshopper kiezen voor boodschappen doen per fiets of benenwagen, levert dat duurzame winst op. Hoeveel verwacht Albert Heijn van de tassen te verkopen? Daar doet Van der Zanden wegens concurrentieoverwegingen geen precieze uitspraken over. ‘Ik verwacht wel dat de eerste 100 duizend al heel snel zullen zijn uitverkocht. De reacties op de socials zijn in ieder geval heel positief.’
Nog een duurzame cue in het persbericht: ‘De shopper is gemaakt van duurzaam polypropyleen dat ervoor zorgt dat hij herbruikbaar is en lang meegaat.' De Easyshopper is verkrijgbaar in zo’n 700 Albert Heijn-winkels.
ACM: tik op vingers
Het nieuws over de rugzak loopt parallel met de tik op de vingers van de ACM, die zegt dat Albert Heijn zich onterecht ‘de meest duurzame supermarkt’ heeft genoemd. Bovendien zegt de toezichthouder dat de claim, ‘samen met onze telers/onze boeren werken wij aan een duurzamere toekomst’ te onduidelijk was.
Is dat balen, qua timing van de aankondiging van de nieuwe duurzame tas? Van der Zanden: ‘Het is natuurlijk erg vervelend dat je als bedrijf dat voortdurend bezig is om stappen in de goede richting te zetten, hiermee geconfronteerd wordt. Het is in ieders belang dat bedrijven zich inzetten voor duurzame vooruitgang. Dat doet Albert Heijn en daar communiceert Albert Heijn ook over. We hebben al lang geleden die claim ‘de meest duurzame supermarkt’ verwijderd, maar door een menselijke fout is dat in een heel klein aantal van onze 1250 winkels zichtbaar gebleven. Bedrijven die niets doen en dus ook niets claimen, worden níet in de spotlights gezet. Dat voelt niet helemaal fair.’
Maar Van der Zanden vindt niet dat het feest hierdoor bedorven is. ‘We zullen ons blijven inzetten voor een gezonde en duurzame samenleving.’