Premium

Column: AFAS Alive

Onderzoek toont aan dat Heineken Music Hall de helft van zijn marktwaarde heeft verloren. En dat valt eigenlijk nog mee.

Merkwaarde is gehalveerd in vergelijking met Heineken Music Hall
By Erik1980, from Wikimedia Commons

Een van onze illustere kantooruitjes was een show van Russell Brand, een eigenzinnige Brit die we vooral van Youtube kenden, maar graag eens live wilden zien. Eerst pizza in de stad, waar we overhaast de koffie skipten, want we moesten helemaal naar ‘AFAS Live’ Naar wat? Dat bleek de voormalige Heineken Music Hall, die zaal naast de voormalige Ajax Arena. Maar WTF staat AFAS dan voor? Ajax Football Art Stadion? Absolutely Fabulous Acoustic System? Toen iemand voor de grap zei dat het boekhoudsoftware was, kromp de chauffeur van onze taxibus ineen van onze bulderlach. Het bleek alleen geen grap.

Ziggo Dome begrijp ik nog wel, dat is een merk dat entertainment aan huis brengt en vooruit, dat kunnen ze ook buitenshuis doen. Heineken Music Hall is te verklaren, ze zijn de bekendste legale harddrug, die traditioneel in hectoliters bij concerten genuttigd wordt. Maar AFAS Live? Het gaapverwekkendste product van de wereld: boekhoudsoftware. Of is het gewoon een pesterijtje aan het adres van buurman Ajax, omdat AFAS ook AZ sponsort?

Iedereen met een beetje boerenmarketingverstand begrijpt dat een zaal naar boekhoudsoftware noemen best een slecht idee is. Maar nu is het officieel: onderzoek toont aan dat de Heineken Music Hall de helft van zijn marktwaarde verloren heeft. Vind ik nog meevallen, eigenlijk.

Zelfs een naam Ziggo Dome is niet zonder risico. Komt er een fusie met een mondiale kabelboer die geen zin heeft in een lokale zaal. “Waar spelen de Toppers? In de Yakult Yurt… Wat zeg je? De Yakult Yurt. Dat is volgens mij die ouwe Ziggo Dome.” Breaking news: onderzoek concludeert dat de Ziggo Dome de helft van z’n merkwaarde is verloren. Goh!

Theaters moeten theaternamen hebben. En houden. Het Concertgebouw heeft een muisgrijs publiek dat perfect bij het merk Tenalady past, maar ook als die Tena-Zweden met een paar miljoen over de brug komen is het niet raadzaam om er het Tenalady Gebouw of het Tenalady Orkest van te maken. Ik vind het sowieso nogal ongelukkig om een zaal, plein of gebouw te hernoemen naar een merk. Dat is geen sponsoren, dat is een vijandige overname - en zelden voor de eeuwigheid. Stel dat de Domtoren de Cruesli Kolom wordt. En in 2026 besluit Cruesli dat een succesvol dameshockeyteam sponsoren toch slimmer is. En dat de Cruesli Kolom vanaf 2027 de ‘Watertoren van Sourcy’ heet. Het wordt zo verwarrend allemaal.

Als je iets cultureels of openbaars sponsort, kun je ook gewoon je merknaam op de posters en tickets zetten. Zo gaat dat bij sport ook. Anders had Ajax achtereenvolgens FC TDK, VV ABN/AMRO en Aegon Eagles geheten. Had je de F-side moeten horen! Shirtsponsoring is prima, kun je ook in een zaal toepassen. Borduur netjes je logo op de stoeltjes. Of in het geval van AFAS: bedenk een ludieke bar-app waarmee je op krediet Heineken kan drinken.

De directie van het ex-Heineken-AFAS-Music-Live-Hall-theater adviseer ik met klem zelf een toffe naam te verzinnen (die je dan voor altijd houdt). En daarna zoek je een relevante sponsor. Beter. En lieve AFAS, jullie zijn een prachtig familiebedrijf met een warm hart voor mens en planeet. Jullie maken retegoede software. Er moet toch iets te sponsoren zijn dat die twee zaken slim combineert? Een AFAS Green Blockchain Academy. Baanbrekende algoritmes voor True Cost Accounting, zodat een duurzame wereld eindelijk goed meetbaar wordt. Of desnoods de hele zuurstofboekhouding voor de eerste bemande vlucht naar Mars. AFAS ALIVE op de zijkant van Musks Marsraket. Hoe cool is dat?

Scato van Opstall

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie