Het bureau van de toekomst is hetzelfde als dat van gisteren

De roep om nieuwe bureaurelaties is een bevlieging. Op den duur willen adverteerders toch weer één aanspreekpunt, zegt Julian Stevense.

Creative Commons

De afgelopen tijd is er veel gesproken over de wijze waarop adverteerders hun toekomstige bureaurelaties wensen in te vullen en de wijze waarop de bureaus hun organisatie moeten inrichten om hier optimaal op in te spelen. Grote namen als P&G en WPP kwamen regelmatig voorbij, waarbij de traditionele bureaurelaties en traditionele bureaus al snel als achterhaald werden weggezet. Ook binnen ons vakgebied moeten we rekening gaan houden met de ontwikkeling van agile samenwerkingsvormen, waarbij de beste teams uit verschillende disciplines en bureaus bijeen worden gebracht voor een specifiek project.

Verandering is de enige constante binnen ons vakgebied en zoals Darwin al stelde, moeten we flexibel zijn en mee-veranderen om te kunnen overleven. We moeten dus flexibel en wendbaar zijn, oftewel lean en agile. Toch is deze ‘plotselinge’ behoefte aan verandering niet nieuw. De grote reclameconglomeraten zijn juist ontstaan vanuit de klantbehoefte om alle disciplines onder één dak te verzamelen. Vooral de grote adverteerders waren op zoek naar een one-stop-shop solution, waar diezelfde adverteerders nu juist op zoek gaat naar een verzameling van onafhankelijke specialisten

 

Klanten zullen uiteindelijk toch weer op zoek gaan naar het gemak van één centraal aanspreekpunt en partners die het overzicht over alle disciplines kunnen behouden
Juilan Stevense

De drang naar een vernieuwde invulling van de relatie is dus niets nieuws. En de uitkomst laat zich ook redelijk voorspellen. Klanten zullen uiteindelijk toch weer op zoek gaan naar het gemak van één centraal aanspreekpunt en partners die het overzicht over alle disciplines kunnen behouden. Grote bureaunetwerken zullen een (deel)belang nemen in specialistische bureaus, maar deze zelfstandig laten opereren. Uiteindelijk zal er dus niet heel veel gaan veranderen. Maar we zouden geen marketeers of reclameprofessionals zijn als we naar buiten toe niet de indruk zouden wekken dat we iets groots en meeslepends gaan doen dat volledig anders is dan al het voorgaande. Dat is tenslotte onze specialiteit.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Eveline Davidis
Dit lijkt me sterk. Ik merk dat bij adverteerders meer en meer specialistische kennis aan boord is, waardoor het logische gevolg is dat er ook vaker direct met specialistische partijen gewerkt gaat worden. De regie moet juist bij de adverteerder liggen, niet bij een 'allesomvattend' bureau, die onder aannemers aanstuurt. Adverteerders kiezen niet voor gemak, maar gaan voor efficiency en samenwerken met de beste partijen in de markt voor het beste resultaat. Één aanspreekpunt voor alles is echt verleden tijd.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie