De Autoriteit Persoonsgegevens maakt zich zorgen om het groeiende gemak waarmee organisaties cookies inzetten en grote hoeveelheden persoonsgegevens verzamelen en delen met soms wel honderden andere partijen. Tegelijkertijd lijkt na dik 10 jaar verplichte cookiemeldingen bewust gedrag van mensen omgeslagen in automatisch gedrag. Cookies worden vaak klakkeloos geaccepteerd. Er is weinig bewustzijn van wat cookies doen; veel mensen weten niet of nauwelijks dat cookies tracking, profiling en datahandel mede mogelijk maken.
Om dat tegen te gaan bedacht Mensch Creative Agency een campagne die organisaties en werknemers aanspreekt op hun moreel kompas om geen misbruik te maken van de privacy van hun klanten en burgers bewust maakt van de privacygevolgen van hun online gedrag. Met een duidelijk handelingsperspectief voor beide doelgroepen: pas je cookiebeleid en je cookies aan.
De campagne visualiseert de realiteit van online profileren: de honderden persoonlijke datapunten die organisaties over mensen, dus ook over jou, verzamelen. Labels of hokjes waar je je niet altijd mee identificeert. En waar bedrijven vaak misbruik van maken.
De campagne draait sinds gisteren in ruim 100 bioscopen, via 3 radiozenders, in de 4 grote steden via digital out-of-home, en online.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!