Overslaan en naar de inhoud gaan

Ontmenselijking begint met woorden

Alles begint met taal. Ook de ontmenselijking van anderen.
Partner
Mensch creative agency

In een wereld vol emotie, gaat ‘t in ons vak steeds meer over getallen en data, liefst big. En steeds minder over mensen. Mensch gelooft in menselijke merken. Samen met opdrachtgevers bouwen we aan identiteit, positionering en merkverhaal. En creëren we employer en public branding campagnes. In onze twee winkelpandjes midden in de maatschappij, mixen we jong creatief talent en brede ervaring met wetenschappelijke inzichten. En proberen we elke dag invulling te geven aan de Engelse betekenis van ‘mensch’ (noun, ‘men(t)sh): a person of integrity and honor.

Lees meer

 

Lees minder
Mensch_coverfoto
Mensch_coverfoto

Lezers van Adformatie hoeven hopelijk niet overtuigd te worden van het belang van woorden. Neutrale taal bestaat niet. Neem woorden als ’full-time-equivalent’ (fte) of ‘vluchtelingenstroom’. Ze houden de schijn van neutraliteit op, maar zijn in feite geraffineerde frames die blijk geven van een specifieke kijk op de werkelijkheid.

Taal vormt – vaak onbewust en natuurlijk in combinatie met beeld – onze waargenomen realiteit. De politicus die in relatie tot mensen op de vlucht spreekt van een ‘stroom’ of een ‘tsunami’ ziet hen als een natuurramp die moet worden ‘ingedamd’. Maar ontmenselijkende taal strekt verder dan de politieke arena. De CEO die werknemers ‘fte’s’ of ‘assets’ noemt, beschouwt hen waarschijnlijk zonder zich daarvan bewust te zijn als spreadsheetvulling. De directeur personeelszaken die het heeft over het ‘snoeien’ van de organisatie en collega’s als ‘menselijke productiemiddelen (resources)’ beschouwt, geeft eveneens onbewust blijk van een weinig humanistisch mensbeeld. En wat te denken van o-zo gangbare woorden als ‘patiënt’ en ‘consument’, die mensen reduceren tot hun diagnose of hun portemonnee? 

Als bijna geen andere beroepsgroep zijn we ons bewust van, en bedreven in, de (ver)vormende kracht van woorden. Dat schept verplichtingen. Laten we ons onthouden van, elkaar wijzen op, en ons blijven verzetten tegen, ontmenselijkende taal.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Nieck Engelhard

Goede column mensch! Mooi begin van m’n dag.
Ik moest direct denken aan:
‘Met het plaatsen van een stuwdam in de rivier veranderde de mens de betekenis ervan.’
Filosoof Heidegger spreekt over ‘Zijnsvergetelheid’

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Mensch creative agency

In een wereld vol emotie, gaat ‘t in ons vak steeds meer over getallen en data, liefst big. En steeds minder over mensen. Mensch gelooft in menselijke merken. Samen met opdrachtgevers bouwen we aan identiteit, positionering en merkverhaal. En creëren we employer en public branding campagnes. In onze twee winkelpandjes midden in de maatschappij, mixen we jong creatief talent en brede ervaring met wetenschappelijke inzichten. En proberen we elke dag invulling te geven aan de Engelse betekenis van ‘mensch’ (noun, ‘men(t)sh): a person of integrity and honor.

Lees meer

 

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in