Hoe komt het dat er in de luchtvaart zo weinig ongelukken gebeuren, terwijl er dagelijks 42.000 vluchten plaats vinden? Het antwoord klinkt zo triviaal, dat het moeilijk te aanvaarden is: checklists. Bijna alle vliegtuigongelukken zijn het gevolg van menselijke fouten. Meestal gaat het om een paar kleine foute inschattingen die een fatale kettingreactie tot gevolg hebben.
Toen de luchtvaartindustrie checklists introduceerde, daalde het aantal ongelukken of bijna-ongelukken spectaculair. De reden is heel simpel: checklists ontslaan je van de cognitieve stress om complexe handelingen goed uit te voeren. Volg simpelweg de stappen van de checklist, en je weet dat je gegarandeerd niets over het hoofd hebt gezien.
IJzeren wetten
Checklists maken gebruik van een van de ijzeren wetten van de gedragsverandering: als je gedrag wilt uitlokken, dan moet je mensen helpen om beslissingen te nemen zonder dat ze erover na hoeven te denken. Overtuiging is een veel zwakkere strategie dan uitlokking.
Als je in een sportschool ritme wil opbouwen, blok dan drie afspraken in je agenda. Als je je gelukkiger wilt voelen, vul dan elke dag een 5-minute journal in, waarin je jezelf triggert om over drie dingen na te denken waarvoor je dankbaar bent. Als je wilt dat mensen meer thuis gaan recycleren, geef ze dan mooie afvalbakken met gescheiden vakken.
Als je gedisciplineerd met de groei van je onderneming wilt bezig zijn, volg dan het ritme van de Rockefeller Habits, die een team dwingen om dagelijks, wekelijks en maandelijks en elk kwartaal te overleggen om doelstellingen te formuleren en bij te sturen.
Gestructureerde vragenlijst
En als je een multidisciplinair team naar een hoger niveau wilt brengen, dwing ze om de spelregels van Scrum te volgen. Elk team dat gedisciplineerd stand-ups doet en retrospectives, groeit automatisch omdat het een context voor zichzelf creëert waarin beter samenwerkgedrag wordt uitgelokt.
Google heeft een bijzondere aanwervingsprocedure ontworpen om hun werknemers te beschermen tegen hun eigen irrationaliteit. Een sollicitatie verloopt volgens een vast patroon, waarin gesprekken volgens een heel gestructureerde vragenlijst gevoerd moeten worden.
Google heeft voor elke sollicitatievraag onderzocht of een positief antwoord op de vraag voorspellende waarde had voor een succesvolle aanwerving. Vragen over gedrag blijken bijvoorbeeld veel relevanter dan vragen over ervaring. En degene die wil aanwerven mag zelf nooit een sollicitatiegesprek doen, omdat hij/zij te biased is.
Beïnvloeden door te motiveren
Onze automatische reflex is proberen om klantgedrag, werknemersgedrag of burgergedrag te beïnvloeden door mensen te motiveren. De meeste advertenties willen je goede redenen geven om het product te kopen.
Maar wat bovenstaande voorbeelden aantonen, is dat de beste garantie op succesvolle gedragsverandering is na te denken over manieren om het gedrag uit te lokken, zodat we er niet over na hoeven te denken.