Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse softwarebedrijf voor adverteerders RadiumOne. De term 'dark social' heeft betrekking op gedeelde content op platformen die buiten het zicht van web analytics metingen en sociale platformen plaatsvinden, door het knippen en plakken van content of URL’s die vervolgens via bijvoorbeeld e-mail, Google+, Skype en Whatsapp gedeeld worden
Het aandeel van 'dark social' in delen van content is volgens RadiumOne veel groter dan velen denken. Ondanks dat social media dashboards inzicht geven in activiteiten en sentiment op sociale platformen, is een groot deel van de insights over de gedeelde content niet toegankelijk voor (online) adverteerders.
RadiumOne brengt contentdeelgedrag in kaart door verder te monitoren dan social media platforms zoals Facebook en Twitter en inzicht te geven in de content . Door Dark Social inzichtelijk te maken kan het bedrijf deze “intent” signalen real time inzetten voor het inkopen van online media.
Het onderzoek wijst uit dat Nederlanders, op Australiërs na, het meeste online delen. In Nederland deelt 87% van de bevolking content online, tegen wereldwijd 84%. Hiervan wordt 94% gedeeld via dark social gebruikt, tegen 90% wereldwijd. E-mail wordt meer gebruikt voor het delen van content (78%) dan sociale netwerken (68%). Gemiddeld delen Nederlanders vijf keer per dag content.
Verder laat het onderzoek zien dat vrouwen delen entertainende content delen met vrienden, terwijl mannen liever informatieve content delen binnen social media groepen of met mensen in hun branche.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!