Premium

36 winnaars bij Esprix. Hi wint allereerste Grand Esprix

Drie keer goud, negen keer zilver en 24 keer brons. Dat was de prijzenoogst vanavond bij de uitreiking van de Esprix.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het merk Hi verdwijnt. Maar neemt op de valreep nog wel een Grand Esprix in ontvangst, de eerste die ooit is uitgereikt.

Tijdens een feestelijke uitreiking van de Esprix, vanavond in de Portugese Synagoge. werden er in totaal 36 prijswinnaars bekend gemaakt; zes meer dan vorig jaar. Wat in overeenstemming is met de sterke toename (+38%) van het aantal inzendingen. De 36 awards zijn verdeeld over twaalf categorieën. Daarbovenop heeft de jury dit jaar voor het eerst dit jaar in de historie van de Esprix een zogeheten Grand Esprix uitgereikt; een soort oeuvreprijs voor campagnes die over een langere periode succesvol zijn. De primeur is voor FHV BBDO, dat met voor Hi ook goud wint.

Of de jury zich hiervan bewust was, valt niet te zeggen, maar de timing voor het toekennen van de Grand Esprix aan Hi is natuurlijk perfect, nu KPN heeft besloten om het merk te schrappen en het dus de laatste kans is om Hi in het zonnetje te zetten. Het vorige jaar leverde de samenwerking tussen bureau en adverteerder ook al een gouden Esprix op, toen voor ‘Hi#morecrap from the web’. En ook in de jaren stonden ze steevast op het podium voor zilver of brons.

Met de Grand Prix/Goud is het feest nog niet voorbij voor FHB BBDO. Het bureau maakt z’n ijzersterke Esprix reputatie meer dan waar en weet nog drie bronzen Esprix in de wacht te slepen, wat het totaal brengt op vier. Nog geen absoluut record, want twee jaar geleden ging het bureau naar huis met liefst .

Het overige goud gaat naar Fitzroy en de combinatie Wefilm en Red Urban. Fitzroy wint in de categorie ‘Small Budget’ dankzij een campagne die slim gebruikmaakt van muziekherkenningsapp Shazam, terwijl Wefilm & Red Urban scoren met de op virale kracht gebouwde ABN Huizenpromotor-campagne.

Red Urban wint daarnaast nog twee keer brons, beide in samenwerking met zusterbureau Etcetera, en Fitzroy één keer. Andere bureaus die meermalen in de prijzen vallen, zijn TWBA\Neboko (één zilver, tweemaal brons), DDB & Tribal Amsterdam (tweemaal zilver), IN10 (zilver en brons) en Achtung (tweemaal brons). TBWA/Neboko wint vooral dankzij de traditioneel sterke relatie met Heineken Nederland. De twee andere bureaus zijn succesvol met één campagne (respectievelijk nhow = wow en Porche Blindtrade) die wordt bekroond in twee categorieën.

In het adverteerdersklassement zijn er dit jaar geen echte uitschieters. Heineken Nederland doet het goed met zilver (Amstel Radler) en brons (Vier de oranjekoorts). Opvallend afwezig is Unilever, terwijl het traditioneel sterk presterende Albert Heijn blijft steken op één bronzen Esprix, nota bene voor een ‘employer branding en employee engagement’-campagne.

Het meest gul is de jury Business to Consumer, met vijf awards, al overheerst hier het brons en wordt er slechts één zilver uitgereikt. Ook FMCG, Retail, Financial en Not for Profit kennen vier winnaars. Het zuinigst is de jury Small Budget - al is de enige winnaar (Fitzroy)wel gelijk goed voor goud. Weinig prijzen worden er ook vergeven in de categorie Product Launch – waar de beide winnaars ook nog winnen in een andere categorie - en One-to-One, waar slechts twee inzenders goed genoeg zijn voor brons. Dit ondanks het feit dat de Esprix-organisatie juist deze categorie dit jaar stevig heeft opgerekt. Dit door gehoor te geven aan de wens van inzenders om hierin ook een plek te even aan marketing automation- door de organisatie gedefinieerd als &;de techniek die het mogelijk maakt prospects individueel te benaderen, op basis van de acties die zij uitvoeren en het gedrag dat zij vertonen&;.

GOUD + GRAND ESPRIX


Categorie: telecom & utilities
Opdrachtgever: KPN – Hi

GOUD

ABN Amro: huizenpromotor
Categorie: financieel
Opdrachtgever: ABN Amro
Bureau: Wefilm & Red Urban

The World’s Best Cover Band
Categorie: Small budget
Opdrachtgever: Allstars Coverband
Bureau: Fitzroy Amsterdam

 

ZILVER

Introductie van Amstel Radler 0,0%
Categorie: FMCG
Opdrachtgever: Heineken Nederland
Bureau: TBWA\NEBOKO, i.s.m. Sunshine & Sausages, Boomerang Create, CP2 Fieldmarketing en Starcom

Chocomel letters, ‘Wie zoet is krijgt Letters’
Categorieën: FMCG en Retail
Opdrachtgever: FrieslandCampina
Bureau: DDB & Tribal Amsterdam

This is nhow
Categorie: Product launch
Opdrachtgever: nhow Rotterdam | NH Group
Bureau: IN10 Communicatie

Nix is de afspraak
Categorie: Business to consumer
Opdrachtgever: Ministerie van VWS
Bureau: Roorda Reclamebureau

Drie Dwaze Dagen
Categorie: Retail
Opdrachtgever: De Bijenkorf
Bureau: Xsaga

Mini GoPro Proefrit
Categorie: Duurzame goederen
Opdrachtgever: Mini
Bureau: Kingsday, i.s.m. Mikeroelofs.eu, The Publisher’s Wife, AvK Brand Events en Universal Media

Pitchmate
Categorie: Business to business
Opdrachtgever: Woedend!
Bureau: Woedend!

Onze Albert Heijn
Categorie: Employer branding & employee engagement
Opdrachtgever: Albert Heijn
Bureau: YoungWorks

 

BRONS

Give Holland a Break
Categorie: FMCG
Opdrachtgever: Nestlé Nederland
Bureau: JWT Amsterdam

Vier de Oranjekoorts
Categorie: FMCG
Opdrachtgever: Heineken
Bureau: TBWA\Neboko, Wieden+Kennedy Amsterdam, Boomerang Create en Starcom MediaVest Group

Porsche Blindtrade
Categorie: Product launch en Duurzame goederen
Opdrachtgever: Pon’s Automobielhandel
Bureau: Achtung

Doritos Jacked Straatrace
Categorie: Business to consumer
Opdrachtgever: Pepsico Nederland
Bureau: Fitzroy, OMD

Plastic Whale
Categorie: Business to consumer
Opdrachtgever: Plastic whale
Bureau: Lemon scented tea

Ditzo Zorg mee 2014
Categorie: Business to consumer
Opdrachtgever: Ditzo
Bureau: Pool Worldwide, Blue Mango Interactive, ReturnSocial en Coebergh Communicatie & PR

Je poep wil je wat vertellen
Categorie: Business to consumer en Not for profit
Opdrachtgever: Maag Lever Darm Stichting
Bureau: Cheel

NK Tegenwindfietsen
Categorie: Telecom & utilities
Opdrachtgever: Eneco Hollandse wind
Bureau: Being There

Weleda Skin Food Campagne
Categorie: Retail
Opdrachtgever: Weleda, Skin Food
Bureau: Branding a Better World

Staat het sieraad
Categorie: Retail
Opdrachtgever: Bol.com
Bureau: Etcetera / Red Urban, Egotribe

Delta Lloyd - 1 jaar de Optimist
Categorie: Financial
Opdrachtgever: Delta Lloyd
Bureau: TBWA\Neboko, Trefpunt, UM

App de vakantiedokter
Categorie: Financial
Opdrachtgever: Zilveren Kruis Achmea
Bureau: FHV BBDO, Greenberry, OMD

SNS Heel normaal
Categorie: Financial
Opdrachtgever: SNS Bank
Bureau: FHV BBDO

Het 14% experiment
Categorie: Duurzame goederen
Opdrachtgever: Škoda
Bureau: Selmore

Seastars
Categorie: Not for profit
Opdrachtgever: Wereld Natuur Fonds
Bureau: Ogilvy & Mather Amsterdam, Not to scale, Mediamonks, Guido&;s Orchestra

Fietsmodus
Categorie: Not for profit
Opdrachtgever: Rijksoverheid/Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Bureau: N=5, Elements en iM3D

Stap van de olifant af
Categorie: Not for profit
Opdrachtgever: World Animal Protection
Bureau: FHV BBDO, Rooie Joris, Minivegas

PostNL Succes is Simpel
Categorie: Business to business en One-to-one
Opdrachtgever: PostNL
Bureau: Havas WW Amsterdam

This is nhow
Categorie: Employer branding & employee engagement
Opdrachtgever: nhow Rotterdam | NH Group
Bureau: IN10 Communicatie

The TNT Selfie box
Categorie: Employer branding & employee engagement
Opdrachtgever: TNT
Bureau: Etcetera / Red Urban, Superhero Cheesecake, Postpanic, RedNun

Everywheretwingo.nl leert wat je leuk vindt
Categorie: one-to-one
Opdrachtgever: Renault Nederland
Bureau: Publicis

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie