Twitters Ads API: wat kunnen we ermee?

Onlangs kondigde Twitter de komst van de Ads API aan. Een aankondiging die écht een verschil maakt in de social marketing wereld. Het is dus zeker de moeite waard uit te zoeken hoe we hier ons voordeel uit kunnen halen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De komst van de Twitter Ads API is qua impact te vergelijken met de lancering van Facebooks application development platform in 2007. Hiermee konden marketeers voor het eerst op een hele nieuwe manier in contact komen met hun klanten. Slimme bedrijven, zoals Starbucks, Unilever, Coca-Cola en Ford, doken er meteen bovenop en zijn nu toonaangevend in social marketing.

Dit keer is het dus Twitter die een belangrijke aankondiging heeft gedaan. Zo zijn marketeers eindelijk in staat om gericht en op schaal te adverteren, door gebruik te maken van aankoop- en optimalisatiesystemen van derden. Met de API kunnen Twitter-partners het beheer van Twitter-advertenties in hun systeem verwerken.

Waarom is dit zo belangrijk?Voorheen werden alle advertenties op Twitter handmatig beheerd. Eén verandering was relatief eenvoudig door te voeren, maar zodra je deze in al je campagnes wilde doorvoeren, werd het een tijdrovende klus.

Twitter sluit zich nu aan bij Facebook en LinkedIn, die als enige andere sociale netwerken advertising API’s bieden. Google+ en Pinterest zullen waarschijnlijk niet lang achterblijven en een soortgelijke dienst gaan aanbieden.

Dankzij de Ads API kunnen marketeers voor het eerst hun Twitter-advertenties beheren vanuit hetzelfde systeem als waarmee ze social listening, social content en social advertenties voor andere netwerken regelen. Marketeers konden al populaire Facebook-posts selecteren en als Sponsored Story publiceren. Dit kan nu dus ook met Twitter door populaire tweets te selecteren en te veranderen in Promoted Tweets. En zo worden de scheidslijnen tussen paid, owned en earned media natuurlijk steeds vager.

Gaan social platforms en marketing wel samen?De Ads API is een logische stap voor Twitter als organisatie. En eerlijk gezegd, hadden we de aankondiging al eerder verwacht. Hoe dan ook betekent het een grote verandering voor merken die hulp nodig hebben bij het creëren van real time engagement en het veranderen van tweets en posts in memorabele content.

Facebook heeft al bewezen dat betrokkenheid van gebruikers en het verdienstelijk maken van een social platform elkaar niet uitsluiten. De verwachting is dat Twitter net zo succesvol zal zijn, aangezien Twitter marketeers voorziet van ’s werelds grootste real time platform om mee te experimenteren.

Uiteindelijk creëren API’s win-winsituaties voor iedereen. Facebook en Twitter profiteren van de uitbesteding van specifiek product development aan experts, die zich uitsluitend focussen op het ontwikkelen van deze producten. Marketeers profiteren van de technologie, kunnen zo efficiënter werken en zorgen voor meer ROI. Ook gebruikers profiteren. Er wordt immers content gepromoot waar gebruikers daadwerkelijk bij betrokken zijn. Ofwel, gebruikers krijgen minder waardeloze advertenties dan op veel andere belangrijke websites.

Dus… wat nu? Leiders op social marketing-gebied zullen direct meevaren met deze nieuwe golf van cross-platform social marketing. Natuurlijk, je hebt nog steeds talent nodig om content te creëren. Maar Twitter heeft de inzet verhoogd en het gemakkelijker gemaakt om voor de winst te gaan. Je hoeft maar naar Facebook te kijken om te begrijpen dat deze nieuwe aanpak het oude, handmatige beheer van content en advertentieprogramma’s ruim verslaat.

Wat is de volgende stap?Nu elk merk iets doet met Twitter en de strijd om kwaliteit oplaait, zal mobile zeker het volgende slagveld worden.

Uit blijkt dat 96 procent van de mobile gebruikers waarschijnlijk 11 of meer merken volgt. Dit is aanzienlijk meer dan de 5 merken die de gemiddelde Twitter-gebruiker volgt. Bij mobile gebruikers is het bovendien 58 procent waarschijnlijker dat zij zich een advertentie op Twitter kunnen herinneren ten opzichte van de gemiddelde gebruiker.

Op zich klinkt dit logisch. Twitter is allereerst een mobile platform en dit moet je dan ook in gedachten houden. Social media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en Facebook-vrienden en Twitter-volgers maken daar deel van uit. De beste manier om je merk onderdeel te laten zijn van de social en mobile conversatie, is dan ook door content te creëren die gedeeld wordt.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Molblog.nl

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie