Nog maar een paar dagen tot de uitreiking van de Effie Awards, en de verwachtingen zijn hooggespannen. Brancheverenigingen VIA en bvA, initiatiefnemers van de Effie Awards, geven aan dat ruim 350 mensen de uitreiking op donderdag 14 november gaan bijwonen. VIA-directeur Saskia Baneke en bvA-directeur Henriette van Swinderen kijken terug op veertig jaar Effie Awards, blikken vooruit en bespreken de laatste Effie-ontwikkelingen.
Hoe is de samenwerking tussen VIA en bvA ontstaan voor de Effie Awards?
Van Swinderen: "Toen bvA en VIA (toen nog VEA) in 1984 de Effie Awards naar Nederland haalden, deden we dat heel bewust om de band tussen adverteerders en bureaus te versterken. Toentertijd stonden partijen vaak tegenover elkaar. De introductie van de Effie Awards als dé prijs voor effectieve marketing en communicatie was een geweldige manier om het gezamenlijk belang te dienen: een professioneel vak waar slimme en creatieve mensen graag willen werken. Bij de Effie Awards komt echt alles samen waar iedereen in het vak uiteindelijk mee bezig is: met effectieve en verantwoorde marketing doelgroepen bereiken en enthousiast maken voor unieke proposities. Dat geldt voor de achterbannen van onze beide verenigingen, en dat maakt dat onze samenwerking ook zo sterk is."
Baneke: "Het is in mijn ogen geen bijzondere samenwerking, maar juist een logische. Prijswinnend werk bij de Effie Awards is vaak het resultaat van een proces waarin opdrachtgever en bureau elkaar uitdagen en scherp houden. Het gezamenlijk schrijven van een case voor de Effie Awards zorgt ook weer voor een moment van bezinning, retrospectief. Dat juist wij – bvA én VIA – samen deze prijs organiseren, draagt bij aan het besef dat het een gezamenlijke effort is."
Dit jaar is extra bijzonder, aangezien het de veertigste editie is van de Effie Awards. Wat betekent deze mijlpaal voor jullie?
Van Swinderen: "De Effie Awards hebben in die veertig jaar natuurlijk de komst van heel veel nieuwe mediatypen meegemaakt: outdoor (echt, er waren nog geen abri’s en billboards in 1984!), internet, social media, Connected TV en ga zo nog maar even door. Daarnaast zijn er veel meer mogelijkheden bijgekomen om de impact van campagnes te meten en analyseren. Koopgedrag meten, media mix modeling en de bak data waar we nu over beschikken, daar konden ze in 1984 alleen nog maar van dromen. De Effie Awards zijn uiteraard mee geëvolueerd, en daardoor zijn de inzendingen ook veelzijdiger en complexer geworden. Het resultaat is dat in de afgelopen veertig jaar de Effie Awards een grotere diversiteit aan winnaars hebben gekregen."
Baneke: "En dat is exact wat de Effie Awards zo bijzonder maakt, als je kijkt naar alle winnaars is het een reis door de tijd. Persoonlijk kijk ik liever vooruit en blijven we waakzaam dat we de Awards mee blijven ontwikkelen. Maar dat doen we niet alleen samen met de Stuurgroep en de bvA. Door goed te luisteren naar de markt houden we in de gaten wat nodig is, en zo blijven we innoveren. De introductie van Maatschappelijk Plus vorig jaar is daar een goed voorbeeld van."
Maatschappelijk Plus is niet de enige categorie die in de afgelopen vijf jaar is geïntroduceerd, jullie zijn ook blijven vernieuwen op andere vlakken. Welke vernieuwingen kunnen we nog meer verwachten?
Van Swinderen: "Uiteraard, want door de komst van alle nieuwe mogelijkheden en middelen is ook de complexiteit van het vak toegenomen. Voor merken is en blijft de belangrijkste uitdaging om aan te tonen dat marketinginspanningen effectief zijn en de investering waard. Bij de Effie Awards verzamelen we veel voorbeelden van merken die daar extreem goed in zijn. We werken er hard aan om samen met SWOCC alle cases die worden ingezonden nog beter te analyseren. Al deze kennis willen we vervolgens nog breder beschikbaar gaan stellen, om daarmee het vak verder te versterken. Dit is onder andere een van de redenen waarom we dit jaar een nieuw inschrijfformulier hebben geïntroduceerd, dat het makkelijker maakt om cases met elkaar te vergelijken en bredere conclusies te trekken."
Baneke: "Het nieuwe formulier zal de juryleden ook helpen om nog meer balans te creëren tussen effectief én mooi werk. Het doel van de Effie Awards is om het licht te laten schijnen op uitzonderlijk werk. Door ook ons eigen werk (het jureren) beter te stroomlijnen, kunnen we straks nog beter aantonen wat nou echt de succesfactoren achter de grote winnaars zijn. Die balans hadden we volgens velen vorig jaar goed te pakken, dus dat willen we dit jaar ook weer bereiken."
Hoe zien jullie de toekomst van de Effie Awards? Zijn er specifieke doelen die jullie voor ogen hebben?
Baneke: "Kennis delen is nu onze topprioriteit. We willen iedereen in staat stellen om te leren van de winnende cases. Daarnaast is ons doel om dicht bij de markt te blijven staan, in zowel de categorieën als de jurysamenstelling als de Effie Stuurgroep. Maar met toonaangevende professionals als Brenda Smith, Patritia Pahladsingh en Hans Middelhoek in de stuurgroep hebben we dat goed gecoverd. Zij zijn onze cruciale bouwstenen die de relevantie en impact van de Effie Awards blijven versterken."
Wat kunnen mensen verwachten van de uitreiking op 14 november in CIRCA, zeker gezien het 40-jarig jubileum? Zijn er bepaalde elementen of sprekers die het event dit jaar extra bijzonder maken?
Baneke: "Absoluut, naast heerlijk eten hebben we een programma vol met inhoud en humor samengesteld. Jordi van de Bovenkamp, Edson da Graça en natuurlijk Conny Braams als nieuwe voorzitter hoofdjury, ik kijk er echt naar uit."
Door het hoge aantal inzendingen zijn er al veel kaarten besteld. Waarom moeten volgens jullie mensen die geen case hebben ingezonden ook de uitreiking bijwonen?
Baneke: "Vooral voor heel veel inspiratie, maar natuurlijk ook omdat het een mooi moment is om zoveel leuke mensen weer eens te zien en te spreken."
Van Swinderen: "Absoluut, zeker in combinatie met het MarketingLive!-congres dat die middag georganiseerd wordt, staat deze dag volledig in het teken van topsprekers, inhoud, inspirerend entertainment en memorabele ontmoetingen met vakgenoten."
Helaas zijn de tickets voor de Effie Awards uitverkocht. Voor MarketingLive! zijn nog wel tickets beschikbaar via de website van Marketing & Effie Live!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!