Obesitas bij kinderen blijft een groot en groeiend probleem. De ministers Klink en Rouvoet stellen in de Nota Overgewicht dat zelfregulering haalbaar is, maar de Consumentenbond denkt daar anders over. Bedrijven moeten overstag of er moet alsnog een wettelijk verbod komen op reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen tot 12 jaar, vindt deze beschermpatroon van de Nederlandse consument.
Los van de onderhandelingen over een nieuwe reclamecode hebben elf grote fabrikanten, waaronder Coca Cola, Mars en Unilever, inmiddels eieren voor hun geld gekozen en afgesproken bij hun marketingactiviteiten een leeftijdsgrens van 12 jaar te hanteren. Diverse andere bedrijven zoals FrieslandCampina, Sisi en Kellogg’s proberen het echter nog steeds; via traditionele kanalen hun boodschap richting kindermeute schreeuwen.
Opvallend is dat deze drie genoemde bedrijven dat eigenlijk niet hoeven te doen; zij richten zich met (de marketing voor) producten als Milner (FrieslandCampina), Crystal Clear en Special K (Kellogg’s) al op vrouwen die bewust bezig zijn met hun (over)gewicht. Waaronder moeders, die als hoofd van de community die gezin heet het boodschappenlijstje bepalen.
Dat dit niet gebeurt kan m.i. vier dingen betekenen: 1) deze bedrijven zijn vooral goed in het inzetten van traditionele kanalen en minder in het benaderen van het gezin als (mini)community, 2) deze bedrijven kunnen niet merkoverstijgend denken, 3) deze bedrijven weten donders goed dat moeders die bewust bezig zijn met hun gewicht doorhebben dat deze producten de wijzer van de kinderweegschaal doen uitslaan, of 4) alle bovengenoemde redenen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!