Voor NLZiet, de coöperatie van NPO, RTL en Talpa, wordt 2023 een cruciaal jaar. Zowel bij het doorgaan van de overname van Talpa door RTL, als bij een eventueel verbod door ACM, komt de toekomst weer ter tafel. Waaronder een goedkoper abonnement met reclame.
‘We hebben in 2022 een, voor onze doen, grote above the line-campagne gedaan op radio en televisie’, zegt directeur Niels Baas van NLZiet in een vraaggesprek met Adformatie. Aan die campagne met de creatie door Het Bureau van Talpa en productiemaatschappij SuperEastherFeather en media-inkoop met Media Reverse is 2,5 miljoen euro besteed.
De campagne ‘kabelvrij’ was gericht op de zogenoemde cordcutters, ofwel de huishoudens die afscheid nemen van een tv-abonnement om enkel via internet tv te kijken. De campagne leverde ‘enkele tienduizenden’ nieuwe abonnees op wat neerkomt op ‘bijna 30 procent groei in 2022’ volgens Baas.
Het totaal blijft volgens Baas op ‘enkele honderdduizenden’ abonnees. Tim Poulus, financieel-analist van bureau Telecompaper in Houten houdt het op zo'n 180.000 abonnees voor NLZiet in september 2022. ‘Dat kunnen er nu 200.000 zijn.’
Gunstig aanbod
NLZiet is van oudsher een streamingdienst, die is uitgebreid met live kijken van alle Nederlandse zenders. Ook biedt het NPO Plus, Kijk.nl van Talpa en de tv-programma's van alle RTL-zenders Uit het buitenland zijn de twee VRT- en vijf BBC-kanalen te bekijken plus wat kleinere zenders.
Baas: ‘Ik zie ons meer als luxere versie van een tv-pakket zoals van KPN en Ziggo omdat wij langer terug- en vooruitkijken aanbieden, nu al 200.000 programma’s. En zonder reclame, wat bijvoorbeeld Talpa met het gratis Kijk.nl niet biedt. Het on-demand stuk plus de lineaire zenders van NPO, RTL en Talpa vormen de meerwaarde.’
NLZiet moet in de tv-markt vooral hebben van internet-only consumenten. Baas: ‘Steeds meer mensen nemen alleen internet bij hun provider af, en vullen hun tv-behoefte via internet in. Bij Ziggo loopt het aantal tv-abonnees het hardst terug momenteel.’
NLZiet is qua prijzen (8-10 euro) voor televisie de gunstigste partij voor de gemiddelde tv-kijker, hoewel die nog vaak kiest voor een standaard tv-pakket plus een streamingdienst.
RTL krijgt meerderheid met Talpa
Het ministerie van OCW vindt dat NPO, RTL en Talpa nauwer moeten samenwerken. Baas: ‘Dat vind ik een juiste visie, want de buitenlandse concurrentie van streamingdiensten groeit en je moet krachten bundelen om je bereik te vergroten en de kosten zo laag mogelijk houden in de samenwerking.’
Tegelijkertijd stellen NPO Plus, RTL en Talpa de eigen groei voorop, vindt Baas. ‘Ze zijn ook erg met hun eigen belangen bezig terwijl je met meer nadruk op de bundeling van NLziet een krachtiger Nederlandse partij promoot waar kijkers eerder terugkeren dan als je apart van elkaar optreedt.’
Anderzijds verhaalt Baas van een langjarige steun van de drie partijen. Die vormen momenteel een coöperatie van drie leden met gelijke stem, waarvan Baas al negen jaar de baas is. Als RTL Talpa mag overnamen, dan wordt de fusiepartij dominant in NLZiet. ‘Dat zal consequenties hebben, maar na eventuele goedkeuring van de overname door ACM moeten we om de tafel voor de verdeling van invloeden. Ze hebben tot nu toe gelijkelijk geïnvesteerd.’
Poulus: ‘De fusie van RTL en Talpa ziet er niet goed uit voor NLZiet en zou kunnen betekenen dat RTL de stekker uit NLziet trekt. Dit zagen we ook gebeuren in Frankrijk bij de publiek-commerciële samenwerking.’
Niels Baas vreest niet dat het einde voor NLZiet daardoor dichtbij zou zijn: ‘Zeker niet, want er liggen langetermijnafspraken waaraan niet wordt getornd. Dan hadden ze er al veel eerder kunnen uitstappen. Het gaat ook goed, er is geen reden tot opzeggen.’
Reclame introduceren
NLZiet kan haar marketing verbeteren met een goedkoper abonnement met reclame. Videoland biedt dit zogeheten advertising-based video on demand. Baas wil dat ook graag voor NLZiet introduceren: ‘Maar daar moeten de deelnemers het onderling eens over worden, en dat ontbreekt. RTL en Talpa willen het wel, de NPO niet. De Ster wil ook een NLziet-abonnement met reclame.’
Dat laatste bevestigt Ster-baas Frank Volmer: ‘Ster kan reclame verkopen op alle plekken waar het wettelijk mag. Het is aan de publieke omroep om die keuze te maken.’ NPO moet echter vanwege strenge regelgeving voorzichtig zijn met extra digitale reclame - gezien de concurrentie met uitgevers als DPG - maar wil graag van de restricties af.
Over een video-on-demand-dienst met reclame van NLZiet zegt de NPO-woordvoerder: ‘De ceo’s van RTL, Talpa en NPO hebben afgesproken dat eventuele wijzigingen, zoals het aanbieden van andere diensten door NLZiet, pas verder worden besproken zodra er duidelijkheid is over de voorgenomen fusie tussen RTL en Talpa.’
Tim Poulus denkt dat een bloeiende toekomst voor NLziet minder afhankelijk is van eigen reclame dan van stappen van providers: ‘Als Nederlandse providers nog louter internettoegang aanbieden en geen tv-pakket meer, zoals bijvoorbeeld Google Fiber in de VS, en dan verwijzen naar NLZiet, zal dit een grote boost kunnen geven. Misschien dat T-Mobile een keer de sprong waagt.’
NPO, RTL en Talpa verdienen ook goed met de verkoop van tv-pakketten door de providers als Ziggo, KPN en T-Mobile. Partijen willen consumenten niet al te hard suggereren om de rationele keuze wagen van het opzeggen van het tv-pakket ten faveure van NLziet.