De opmars van Radio 10 lijkt niet te stuiten, blijkt uit de meting over juli-augustus 2018 die NLO en GfK vanochtend bekendmaakten. Ook in de zomermaanden stijgt de zender gestaag door en het effect van de komst van Gerard Ekdom zal pas in de volgende meting te zien zijn.
De groei van Radio 2 lijkt te stagneren, vergeleken met vorig jaar is deze er nog wel maar ten opzichte van de vorige meting levert men 0,9 procent in.
Radio 10 op weg naar de nr. 1 positie?
Dat klinkt misschien nog ver weg, maar het is een scenario dat zeker tot de mogelijkheden behoort. Inmiddels is Radio 10 de nummer 5 van Nederland. De afstand naar de top 4 is echter te overzien. En gezien alle wijzigingen die opgetreden zijn en nog gaan optreden rond dj’s en programmering, zal het mij persoonlijk niet verbazen dat ergens maart/april 2019 Radio 10 serieus zal vechten om de titel grootste zender van Nederland.
Het ochtendtijdvak bleef bij Radio 10 altijd wat achter bij de rest de dag. Inmiddels is het tijdvak 6-9 uur op werkdagen in een jaar tijd gestegen van 5,1 naar 8,6 procent en dat is nog (met uitzondering van de laatste week augustus) voor de start van Ekdom.
Nieuwe ochtendshow NPO Radio 2 - update
NPO Radio2 levert overall ten opzichte van de vorige meting 0,9 procent in en in vergelijking met een jaar geleden is de stijging ‘nog maar’ 0,5 procent. Punt van aandacht is zeker dat men in het tijdvak 6-9 uur op werkdagen ook daalt vergeleken met vorig jaar, terwijl andere tijdvakken op werkdagen wel groene cijfers schrijven.
Misschien moet de NPO met een campagne de nieuwe ochtendshow bekender maken. Terwijl de Talpa radiozenders bijna continu in de media aanwezig zijn, bijvoorbeeld via zusje Talpa TV, is het vanuit de NPO angstvallig stil.
Verschil in tijdvakken
Tot slot een overzicht van de zenderaandelen op werkdagen in juli/augustus 2018 van de grote 5, waarbij de totaalscore van de zender is afgezet tegen tijdvakken, in de commercieel belangrijke doelgroep 25-45 jaar.
Radio 538 moet het hebben van het ochtendtijdvak, Sky Music en Qmusic van ‘de daluren’. NPO Radio 2 en Radio 10 hebben de kleinste verschillen door de dag heen. Interessant om te zien hoe dit plaatje er over een aantal maanden uitziet met heel nieuwe ‘poppetjes’ in de drive time tijdvakken.
Evert Bronkhorst is strategy director bij Vizeum
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!