Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat moeten we met digitale tv?

Nederlandse consumenten zijn niet overtuigd van de voordelen van digitale televisie boven analoge televisie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de consument levert het analoge beeld voldoende kwaliteit en is er geen reden om over te stappen op digitale televisie.

related partner content for mobile comes here

Naast de tevredenheid met het huidige analoge beeld vormen de hoge prijsperceptie en de onbekendheid met de extra, interactieve mogelijkheden van digitale televisie de belangrijkste obstakels om over te stappen.

Dit blijkt uit van KPMG en TNS NIPO onder ruim 1.100 Nederlanders. Eén op de vier Nederlandse huishoudens blijkt overigens al te zijn overgestapt op digitale televisie.

Slechts 4 procent is van plan digitale televisie op korte termijn in huis te halen. Van de onderzochte huishoudens die nog geen digitale televisie in huis hebben, is slechts 20 procent bekend met de mogelijkheden ervan. Bijna de helft is niet in staat om spontaan toepassingen van digitale televisie te noemen.

De Nederlandse consument blijkt weinig geld over te hebben voor het afnemen van films en muziek van de aanbieders van digitale televisie. Dick van Schooneveld van KPMG: 'Dit maakt het voor de aanbieders lastig om digitale televisie rendabel te krijgen.

'Het gemiddelde bedrag dat de consument bereid is te betalen is met 3 euro relatief laag. Het internet is hier vooralsnog oppermachtig en ook de reguliere filmverhuur heeft bij de Nederlander nog altijd de voorkeur. Reclamevrije digitale televisie tegen betaling van een meerprijs kan bij de Nederlander evenmin op veel enthousiasme rekenen. Slechts 11 procent is bereid hiervoor meer te betalen.'

Aanbieders van digitale televisie kunnen het zich volgens Van Schooneveld niet veroorloven te wachten tot de grote massa consumenten uit zichzelf overstappen. Van Schooneveld: 'Branchevreemde spelers, zoals joint ventures tussen internetpartijen en contentmakers, zetten in toenemende mate voet op de markt van digitale televisie. Het internet en de bedrijven die daarin opereren vormen een reële bedreiging voor de traditionele distributeurs van TV-signalen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in