Mogen productmodificaties wel of niet?


Zeven Nederlandse webwinkels zouden Nintendo voor de rechter dagen omdat het bedrijf eist dat deze webwinkeliers stoppen met het aanbieden van zogeheten flashcards en modchips.
Voor de leken onder ons dat is elektronica waarmee de functionaliteit van de populaire Wii en DS spelcomputers kan worden aangepast, waardoor deze omgebouwd worden tot mediaspelers waarmee ook bijvoorbeeld films, muziek en gekopieërde spellen afgespeeld kunnen worden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNintendo verzet zich hard tegen dit zg. modden. Het bedrijf wil dat op zijn spelcomputers, waaronder de Wii en de DS, alleen maar spelletjes van Nintendo kunnen worden gespeeld.
Nu ben ik geen jurist, maar volgens mij is dit een lastige zaak. Want de consument is eigenaar van de aparatuur en mag daarmee doen en laten wat ze willen toch ?
Want je mag toch ook je auto (tot bepaalde juridische hoogte chippen), je LCD TV gebruiken als bijzettafel of je Armani tas als plantenbak als je dat zou willen.
Dat Nintento gebruikers die hun spelcomputer chippen ontziet van verdere garantie support is voor risico van de gebruiker.
De achterliggende gedachte van Nintendo zit hem natuurlijk voornamelijk in de mogelijkheid dat het door het modden mogelijk wordt gekopieerde spellen te spelen. Want dat is een grote inkomstenbron. Maar volgens mij is dat dus niet 100% waterdicht in een dergelijke zaak.
Ik ben benieuwd naar de mening van andere marketeers in een productmodificatie zaak als deze en wat dat betekent voor je merk?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid