Overslaan en naar de inhoud gaan

Jouw mening gevraagd: Online netwerken door kwaliteit of kwantiteit?

Online netwerken wordt voor ondernemers, carrièremakers en sales/account medewerkers steeds belangrijker in het dagelijkse takenpakket.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Online netwerken wordt voor ondernemers, carrièremakers en sales/account medewerkers steeds belangrijker in het dagelijkse takenpakket. Legio aan platformen zijn reeds beschikbaar voor het online op doen van zakelijke contacten, zoals bijvoorbeeld , , het nieuwere en microblogs zoals . Zelfs 'prive' netwerken als worden steeds vaker ook zakelijk gebruikt.

related partner content for mobile comes here

Bij het online netwerken hoort tegenwoordig ook de langdurige discussie of gekozen dient te worden voor veel, maar oppervlakkige connecties, of weinig, maar diepere connecties. Anders gezegd; dient men te kiezen voor kwaliteit of kwantiteit op het gebied van online netwerken?

Ik ben zelf gestart met de overtuiging dat minder maar diepere connecties (kwaliteit) beter en effectiever zijn, maar begin toch steeds vaker ook wel voordelen te ontdekken die voor het kiezen van kwantiteit spreken. Hieronder een aantal mogelijke voordelen en nadelen:

Voor-/nadelen kwaliteit:
+ efficiëntere contacten met meer conversie
+ beter voor je imago in de markt
+ eenvoudiger te managen
+ zekerheid van wederzijdse interesse
- minder breed bereik in geval van publicaties enz.
- minder sprake van een naamsbekendheid onder 2e
t/m 6e graads contacten
- weinig contacten kan een negatief effect hebben op
de indruk die mensen van je hebben.

Voor-/nadelen kwantiteit
+ groter bereik in geval van publicaties enz.
+ sterkere naamsbekendheid onder 2e t/m 6e graads
contacten
+ het hebben van veel contacten kan indruk maken op
anderen
+ jou groot aantal contacten kunnen van waarde zijn
voor andere mensen uit je netwerk
- slecht(er) voor je imago in de markt
- weinig conversie (efficiëntie)
- lastiger te managen

Er zijn dus voor beide keuzemogelijkheden argumenten te benoemen. Ik neig dan ook steeds meer te kiezen voor een gulden middenweg. Zelf neem ik niet zomaar uitnodigingen aan van mensen die ik niet ken, of die geen persoonlijke uitnodiging sturen (denk aan linkedin) Ik reply deze mensen altijd met een wedervraag: 'waarom neem je contact met mij op'. Indien ik de persoon nog niet ken, maar wel geïnteresseerd ben wegens diens professie of oprechte reacties, dan zal ik hem toch accepteren. Een soort van combinatie tussen kwaliteit en kwantiteit dus. Natuurlijk hangt het ook voor een groot deel samen met je beroep/doelstelling. Een recruiter heeft wellicht eerder baat bij kwantiteit dan iemand anders.

Na kort overleg met de Molblog-redactie heb ik besloten om middels dit artikel een Poll te houden onder de Molblog lezers. Je kunt in een reactie laten weten voor welke optie je normaliter kiest, en wat daarvoor je beweegredenen zijn. Ik hoop dat ik jullie dan eind augustus (doormiddel een groot aantal reacties) kan verblijden met een artikel waarin de uitslagen en voornaamste argumenten worden samengevat.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in