Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf gouden Cannes Lions voor Lemz

Niet eerder won een Nederlands bureau zo veel gouden Leeuwen op een avond.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Lemz heeft tijdens het Cannes Lions-festival in 3 verschillende categorieën gouden Leeuwen gewonnen voor de Sweetie-case voor Terre des Hommes. Het bureau viel in Direct, Promo & Activation en PR in de prijzen, een unieke prestatie, want niet eerder won een Nederlands bureau tijdens het Cannes-festival 5 keer goud op een avond.  

related partner content for mobile comes here

Lemz was vooraf de gedoodverfde winnaar en de hooggespannen verwachtingen werden tijdens de eerste avond direct waargemaakt. Omdat goede doelen zijn uitgesloten voor het winnen van een Grand Prix, kan Lemz deze ultieme prijs niet winnen in de reguliere categorieën.  Met 5 gouden Lions maakt het bureau wel kans op de Grand Prix for Good die worden gekozen uit alle gouden winnaars. Deze prijs wordt zaterdag op de slotavond uitgereikt.  

Ook Wieden+Kennedy viel meerdere keren in de prijzen, maar won geen goud. De andere Nederlandse inzendingen op de shortlists haalden niet het podium.

Promo & Activation

Lemz heeft in de categorie Promo & Activation 2 gouden en 1 zilveren Lion gewonnen voor Sweetie. Een bronzen award ging naar Wieden+Kennedy voor Heineken’s Legendary Posters.

De Grand Prix in Direct ging naar Adam&EveDDB Londen voor de Harvey Nichols-case ‘Sorry I spent it on myself’, de kerstcampagne van het luxe warenhuis.

De case, waarin mensen op een tongue-in-cheek manier worden aangemoedigd vooral aan zichzelf te denken, wordt het beste uitgelegd met de commercial:  

De cadeautjes in de film werden daadwerkelijk verkocht bij Harvey Nichols en waren razendsnel uitverkocht.

PR

De enige gouden PR Lion voor Nederland ging wederom naar Lemz en Terre des Hommes. Ook in deze categorie lof voor Lemz dat voor Sweetie in zo’n beetje alle gezaghebbende buitenlandse media publiciteit kreeg.

De Grand Prix in PR ging naar van Creative Artists Agency LA (pr-bureau Edelman).

Chipotle  wist – na alle Grand Prix’s in 2012 - ook dit jaar weer indruk te maken met een complete case waarin misstanden in de voedingsindustrie werden blootgelegd.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Creative effectiveness

In de categorie Creative Effectiveness speelden Nederlandse bureaus geen rol van betekenis. De Grand Prix ging naar McCann Melbourne voor V/LINE Transport.

De Australische spoorwegen speelden slim in op het feit dat jongeren uit Australische dorpjes vaak wegtrekken naar de steden en niet meer terug keren. Ouders konden de jongeren de ‘Guilt trip’ sturen, goed voor een gratis reis naar huis, zodat ze in ieder geval nog voor een bezoekje aan hun ouders terug gingen. De campagne bestond uit een goed uitgeruste toolbox waarmee ouders hun kinderen konden bestoken.

Direct Lions
In de felbegeerde categorie van de Direct Lions, scoort Lemz dubbel goud. Wieden + Kennedy is goed voor twee keer brons. Beide winnaars scoren met inzendingen die ook bij andere jury’s veelvuldig in de prijzen vallen. De ‘Sweetie’ case van Lemz, voor Terre des Hommes, wint goud in zowel de categorie ‘Use of digital marketing’ als ‘Charity’. Wieden + Kennedy Amsterdam slaat eveneens een dubbelslag met de inzending ‘The Legendary Posters’ van klant Heineken. Behalve in de categorie algemeen is deze inzending goed voor brons in de categorie ‘fmcg’.

Voor de Direct Lions waren acht Nederlandse inzendingen genomineerd. ‘Dead man tweeting’ (Publicis, stichting ALS), ‘’ (DDB&Tribal, Heineken, 2x) en ‘Have a Seat’ (JWT Amsterdam, Kitkat) vielen net buiten de prijzen.

In totaal zijn er 75 Direct Leeuwen uitgereikt. De Grand Prix gaat naar Groot-Brittannië. Deze werd gewonnen door OgilvyOne Londen dat succesvol is met ‘Magic of Flying’ voor klant British Airways. Verder is er 18 keer goud, 17keer zilver en 49 keer brons.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in