Overslaan en naar de inhoud gaan

Verlies Sanoma 158 miljoen in 2015

Het Finse concern schrijft rode cijfers door afboekingen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het verlies kwam uit op 158 miljoen. De netto-omzet daalde van 1,9 miljard in 2014 naar ruim 1,7 miljard. Sanoma duikt in de rode cijfers door afboekingen op bezittingen en programmarechten. In 2014 behaalde Sanoma nog een nettowinst van 62 miljoen. Exclusief buitengewone posten daalde de operationele winst naar 83,2 miljoen, een daling van zo’n 30 procent.

Nederland
Het was volgens ceo Susan Duinhoven een lastig jaar, met name omdat de Finse activiteiten zeer onder druk stonden. Over de ‘BeNe’-tak (België-Nederland) is de ceo wel te spreken, omdat het ‘de vruchten plukt van haar cross-media domein strategie’, zoals ze ook al in oktober zei bij de presentatie van de derdekwartaalcijfers. ‘De inkomsten van SBS verbeterden in 2015 door zowel reclame als kijkaandeel. De autonome netto-omzet steeg in het vierde kwartaal, gedreven door tv, online en mobiele verkoop.’

related partner content for mobile comes here

Wel daalde in Be-Ne de netto-omzet door van desinvesteringen en het afstoten van niet-kernactiviteiten in de tijdschriftentak. De winstgevendheid werd negatief beïnvloed door een extra afschrijving van circa 15 miljoen euro op de programmarechten in het vierde kwartaal. Concurrentie van video-on-demandplatformen  hebben volgens haar geleid tot ‘een lichte devaluatie’ van fictierechten.

Nieuw krediet
Positief voor Sanoma is dat het een nieuw kredietregeling heeft kunnen treffen met zeven banken. Het gaat om een faciliteit van 500 miljoen euro voor in ieder geval vier jaar. De regeling vervangt een faciliteit van 600 miljoen euro. ING is ook bij die banken. 


 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in