Vergelijk meer groepen tegelijk


Dat stellen de wetenschappers Anne Brumbaugh en Sonya Grier. In de VS is het gebruikelijk dat opdrachtgevers willen weten hoe een bepaalde groep (‘hispanics’, Aziaten, Afrikanen) zich in bepaald consumptiegedrag of reacties op advertenties verhoudt tot de grootste groep, in dit geval ‘witte Amerikanen’. Die laatste groep fungeert dan min of meer als ijkgroep.
De vraag is of dat nog terecht is, want deze groep is kleiner dan 50 procent van de totale Amerikaanse bevolking. En dat percentage neemt de komende jaren alleen maar verder af.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHoe dan ook, dergelijk onderzoek biedt maar beperkt inzicht in werkelijke motivaties van respondenten. Het is dan ook beter om in onderzoek meerdere etnografische groepen tegelijk te betrekken. Want dan kunnen meerdere factoren die van invloed zijn (spreektaal, regio, religie) makkelijker uiteengerafeld worden. Dat vergt wel veel meer van de onderzoekers, en opdrachtgevers zijn hier nooit zo dol op, want ze vinden het al snel veel te ingewikkeld.
Bron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid