Overslaan en naar de inhoud gaan

De kracht van 'sadvertising'

'Sadvertising' is een ideale manier om de consument te raken. Maar veel adverteerders zijn bang om hun merk te koppelen aan negatieve…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een stervende man neemt een gesprek op met z’n taperecorder. Hij vertelt zijn zoon, die hij al jaren niet meer gesproken heeft, dat hij van hem houdt. Het is het laatste dat zijn zoon van zijn vader zal horen. Dan volgt de pay-off: ‘You can rely on Maxell tapes’. Het is een subliem voorbeeld van ‘sadvertising’: reclame die inspeelt op negatieve emoties.

related partner content for mobile comes here

De commercial is echter nooit gemaakt, want de klant durfde het niet aan. En dat lijkt typerend te zijn voor de houding van veel adverteerders. Ze zijn bang hun merk te associëren met de ‘verkeerde’ gevoelens en kiezen liever voor een veilig happy end. Daarmee laten ze kansen liggen.

Een recent onderzoek van Pulse, een instituut van McCann-Erickson, wijst uit dat ‘verdrietige’ commercials hoog scoren op likeability. Bovendien beklijven ze vaak beter dan de veelal oppervlakkige vrolijke filmpjes. Kortom, sadvertising spreekt de consument wel degelijk aan. Verdriet en triestheid kunnen heel mooi zijn. Het wordt tijd dat adverteerders daar achter komen.

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in