Laat respondenten aan het woord


Onderzoekers gaan ervan uit dat respondenten zelden goed uit kunnen drukken wat ze bedoelen. Ze zouden gehinderd worden door een gebrek aan vocabulaire, en hun perceptie en daarmee hun uitspraken zouden gekleurd zijn omdat ze opeens vragen moeten gaan beantwoorden, meestal in een voor hen vreemde omgeving.
De Britse (kwalitatieve) onderzoeker William Landell Mills breekt een lans voor het gesproken woord. Hij vindt juist dat onderzoekers veel beter moeten luisteren naar wat respondenten allemaal te vertellen hebben. Want die kunnen zich namelijk uitstekend uiten, en duidelijk maken wat ze van een merk, een advertentie of een verpakking vinden. Onderzoekers kunnen op grond daarvan veel beter duiden wat de (emotionele) reactie van respondenten is op bepaalde stimuli.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGek genoeg wordt het meeste onderzoeksbudget nog steeds besteed aan kwantitatief onderzoek. En in dat mijnenveld van gesloten vragen is geen ruimte voor uitgebreide respons van respondenten en de analyse daarvan. Onderzoekers en hun opdrachtgevers zouden wel ‘ns wat meer respect voor hun respondenten mogen tonen, en met name voor hun verbale vaardigheden.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid