Overslaan en naar de inhoud gaan

Laat respondenten aan het woord

Onderzoekers besteden te weinig aandacht aan wat respondenten letterlijk zeggen. Daarmee laten ze veel bruikbare informatie liggen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoekers gaan ervan uit dat respondenten zelden goed uit kunnen drukken wat ze bedoelen. Ze zouden gehinderd worden door een gebrek aan vocabulaire, en hun perceptie en daarmee hun uitspraken zouden gekleurd zijn omdat ze opeens vragen moeten gaan beantwoorden, meestal in een voor hen vreemde omgeving.

related partner content for mobile comes here

De Britse (kwalitatieve) onderzoeker William Landell Mills breekt een lans voor het gesproken woord. Hij vindt juist dat onderzoekers veel beter moeten luisteren naar wat respondenten allemaal te vertellen hebben. Want die kunnen zich namelijk uitstekend uiten, en duidelijk maken wat ze van een merk, een advertentie of een verpakking vinden. Onderzoekers kunnen op grond daarvan veel beter duiden wat de (emotionele) reactie van respondenten is op bepaalde stimuli.

Gek genoeg wordt het meeste onderzoeksbudget nog steeds besteed aan kwantitatief onderzoek. En in dat mijnenveld van gesloten vragen is geen ruimte voor uitgebreide respons van respondenten en de analyse daarvan. Onderzoekers en hun opdrachtgevers zouden wel ‘ns wat meer respect voor hun respondenten mogen tonen, en met name voor hun verbale vaardigheden.

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in