Overslaan en naar de inhoud gaan

Senioren nog in kinderschoenen

Langzaam komt de seniorenmarketing in Nederland op gang, maar het is nog steeds letterlijk een grijs gebied in Nederland. Waar ligt dit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Langzaam komt de seniorenmarketing in Nederland op gang, maar het is nog steeds letterlijk een grijs gebied in Nederland. Waar ligt dit aan? In andere landen als Japan en de VS zijn ze al een stuk verder, waarbij ik de Brain Training van het beste voorbeeld vind. Waarom lukt het daar wel, behalve dat Japan nog meer vergrijst is dan Nederland?

related partner content for mobile comes here

De Japanse neurowetenschapper bedacht een simpele methode om via dagelijkse oefeningen geheugenverlies tegen te gaan. Met getallenreeksen en kleuren wordt een bepaald gedeelte van de hersenen getraind, waardoor je bijvoorbeeld namen en gebeurtenissen beter zou onthouden. Nintendo speelde hier creatief op in en ontwikkelde . In het spel krijg je een beginleeftijd, door te spelen word je geheugen getraind en krijg je een steeds jongere virtuele leeftijd.

Met deze doelgroepverbreding van de Nintendo DS wordt een interessant marketingaspect bevestigd: veel producten die in eerste instantie vastgepind worden op een doelgroep, blijken ook voor andere doelgroepen geschikt. In dit geval wordt een gameconsole voor jongeren ook interessant gemaakt voor senioren, een slimme stap om technologie toepasbaar te maken voor ouderen in de samenleving.

Eén van de belangrijkste aspecten van seniorenmarketing is dat het in moet spelen op verhogen van kwaliteit van leven voor ouderen. Technologie is een lastig item voor deze doelgroep, maar er is zeker behoefte aan en het kan zeker de levensstandaard verhogen.

Ik kan mij voorstellen dat oma ook graag met haar kleinkinderen wil mailen, zodat ze hen ook nog een keer "spreekt". In Nederland is vorig jaar met de een eerste stap gezet om de computer toegankelijker te maken voor senioren, ook op internet wordt met en steeds meer aandacht besteed aan senioren. Helaas worden zulke initiatieven alleen nog door de doelgroep zelf ondernomen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in