Overslaan en naar de inhoud gaan

Richard Frankel (Spotify): 'Bureaus moeten vaker kunnen falen'

De Amerikaanse creative director van Spotify ziet een belangrijk verschil tussen 'platform- en bureaucreatieven'.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De in Londen is een van de grootste marketing- en communicatie-events ter wereld met meer dan 28 duizend bezoekers. Het event is echter nog nauwelijks bekend, aangezien het merendeel van de bezoekers uit Groot-Brittannië zelf komt.

related partner content for mobile comes here

Om daar iets aan te doen, trok de organisatie begin maart met een roadshow langs creatieve hotspots als Berlijn, Stockholm en Amsterdam. , creative director van , maakte deel uit van een expertpanel, bestaande uit bureaumensen en platformspecialisten, die met elkaar in discussie gingen over ‘creativiteit door technologie’ en de toekomst van de creatieve industrie.

Uit de discussie bleek dat er nogal wat verschillen bestaan tussen creatieven die bij een platform werken en hun collega&;s bij de bureaus. Frankel: ‘Bureaumensen zijn gebonden aan andere businessmodellen, terwijl wij voortdurend te maken hebben met tijdsdruk. Dat is voor ons de enige manier om de concurrentie voor te blijven.&;

‘Bureaumensen handelen eerder constructief en mogen niet falen. Bij een tech-let als Spotify staan wij daar juist op. Je moet kunnen falen om te leren waardoor je faalt. Daarom hebben wij falen ingebouwd in ons systeem. Iets wat in de bureauwereld ook best wat vaker mag gebeuren.’

Is dat niet behoorlijk inefficiënt?

‘Natuurlijk, zo zetten wij altijd meerdere teams op opdrachten, waarvan we eigenlijk al weten dat de meeste teams zullen falen. Ook organiseren wij jaarlijks twee hackathons, waarin teams binnen enkele uren hun eigen producten mogen ontwikkelen. Alleen zo houd je de snelheid erin, dus proberen wij nog zoveel mogelijk als een startup te handelen. Ook al bestaan wij al tien jaar.’

Hoe belangrijk is creativiteit dan nog voor technologie?

‘Je kunt het niet los zien van elkaar. Op dat punt “vieren” wij innovatie op dezelfde wijze als de bureauwereld creativiteit viert. Als je geen aandacht geeft aan beide, wordt je bedrijf gestuurd door een disconnected in plaats van een collaborative view.’

Onlangs zei Wesley ter Haar van MediaMonks dat een creatief idee slechte user experiences niet overleeft. Zie jij dat ook zo?

‘Daar ben ik het helemaal mee eens, zeker omdat user experience de kern van ons product is. Wanneer iemand een nummer niet kan streamen, is de gebruiker met één klik weg. Spotify heeft sinds de oprichting stappen gezet van utility en curated environment naar persoonlijke service, waardoor wij een een-op-eenrelatie hebben met al onze 75 miljoen actieve gebruikers.’

Wat biedt deze relatie voor mogelijkheden voor adverteerders?

‘Spotify is ooit ontstaan uit het nobele streven om iedereen alle muziek gratis aan te bieden. Vooral mensen die het anders niet kunnen betalen. In feite bieden wij adverteerders de kans om artiesten en deze mensen te sponsoren. In ruil daarvoor geven wij de adverteerder toegang tot een intieme omgeving, om de dialoog met onze gebruikers aan te gaan. Muziek heeft een speciale rol in het leven van mensen, of dat nou in een koffiebar of de sportschool is.’

Tijdens de roadshow zei je ook dat Spotify een van de duurste adblockers ter wereld is. Wat bedoelde je daarmee?

‘Als er zo’n duidelijke beweging in de markt naar adblockers is, doen wij overduidelijk iets verkeerd. Spotify is een in-app omgeving, waarmee ik bedoel dat er een flinke muur omheen is gebouwd. Mijn punt is eigenlijk dat als gebruikers advertenties willen blokkeren, ze een premium-account moeten kopen. En bij het gratis model moeten advertenties eigenlijk zo goed zijn dat gebruikers ze niet eens willen blokkeren. Wij krijgen zelfs aanvragen van premium-gebruikers hoe ze bij ons gesponsorde Nike-platform komen. Dan zijn wij volgens mij op de goede weg.’

Dit artikel staat in .

Lees ook ons verslag van de .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in