Prijzenslag kost supermarkten geld


Dat heeft onderzoeksbureau GfK laten weten. De supermarkten hebben de afgelopen drie weken wel 1,8 miljoen extra klanten over de vloer gekregen. GfK heeft 24,4 miljoen kassabonnen geteld tegen 22,6 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De gemiddelde waarde van de kassabon is de afgelopen vier weken daarentegen gedaald van 19,56 euro naar 18,76. De totale omzet bedroeg gemiddeld 450 miljoen euro per week.
Normaal gesproken groeit de omzet van de supers wekelijks 2 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Maar de laatste drie weken van de huidige prijzenoorlog ligt de omzet op hetzelfde niveau als vorig jaar.
De discounters zijn de grote verliezers. Even leek het erop dat ze met uitgebreide advertentiecampagnes hun marktaandeel op peil konden houden, maar dat is niet gelukt, zegt J. Holla van GfK. Het marktaandeel is de afgelopen vier weken gedaald van 25,6 procent naar 24,7 procent. De 'winnaars' zijn Edah, C1000 en Superunie (onder meer Vomar, Jumbo
en Hoogvliet) (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid