Onderzoek XS4ALL: spam verpest vrijheid internet
93 procent van de ondernemers en 95 procent van de consumenten geeft aan echt geen spam te willen ontvangen. Van de ondernemers is 80 procent het ermee eens dat de overheid eindelijk iets doet tegen spam. 88 procent van de ondernemers en 85 procent van de consumenten zijn wat betreft anti-spam wetgeving voor een harde aanpak van spammers: ‘Het spamverbod is alleen effectief als de overtreders worden gestraft.’
Edith Mastenbroek, woordvoerder van XS4ALL: ‘Een hoog percentage ondernemers geeft aan geen spam te willen ontvangen. Dit toont wat XS4ALL betreft aan dat de wetgever de plank misslaat door alleen het versturen van spam aan particulieren te willen verbieden. De cijfers laten zien dat dit onderwerp ook binnen het bedrijfsleven volop leeft en dat ook daar de overlast groot is.’
Eén op de tien ondervraagden heeft door spam minder plezier in internet en e-mail. 7 procent van de consumenten en 4 procent van de ondernemers is als gevolg van spam zelfs minder e-mail gaan versturen.Opmerkelijk is dat 67 procent van alle ondervraagden niet weet waar men een klacht over spam kan indienen, terwijl 30 procent denkt hiervoor bij de eigen internetprovider terecht te kunnen. Mastenbroek van XS4ALL. ‘Dit illustreert duidelijk het belang van een centraal en landelijk bekend meldpunt waar consumenten met klachten terecht kunnen. De OPTA, de organisatie die het spamverbod moet gaan handhaven, wil geen individuele klachten van consumenten in behandeling nemen. Maar de overheid wil ook geen landelijk meldpunt financieren. Zonder subsidie kan een meldpunt als spamvrij.nl niet aan naamsbekendheid werken, iets dat wel hard nodig is.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Volgens 90 procent van de consumenten en 94 procent van de MKB-ers zijn internetproviders medeverantwoordelijk voor het verminderen van spam. Toch vindt ook 42 procent van de burgers en 36 procent van de ondernemers dat de overheid primair verantwoordelijk is voor het reguleren en verminderen van spam.
Dat internetproviders in de ogen van consumenten en ondernemers de belangrijke rol zouden moeten spelen als het gaat om spampreventie, verbaast XS4ALL niet. Mastenbroek: ‘Internetgebruikers beseffen dat wetgeving niet genoeg is om het spamprobleem aan te pakken, het vraagt ook om een aanpak bij de bron. Het versturen van spam door abonnees van XS4ALL is voor ons reden deze abonnees af te sluiten van internet. Wat XS4ALL betreft hebben internetproviders een belangrijke verantwoordelijkheid bij het behouden van de vitaliteit van de internetinfrastructuur als geheel. Een anti-spambeleid is hiervan een belangrijk onderdeel.’
Uit het onderzoek blijkt dat een enkele consument (1,3 procent) en ondernemer (1,1 procent) weleens iets koopt naar aanleiding van een spambericht, omdat het een aantrekkelijk aanbod betreft. ‘Spammers bestoken miljoenen mensen met hun ongevraagde aanbiedingen. Als 1 procent van de ontvangers van die berichten ingaat op een aanbieding is dit al voldoende reden voor spammers actief te blijven’, aldus XS4ALL.
Het onderzoeksrapport rond spam is beschikbaar op http://www.online-pr.nl/customer_frame.asp?customer_id=25.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid