Welke klanten zijn eeuwig trouw?
Het is een bekende marketingwet: investeren in het behouden van bestaande, trouwe klanten levert veel meer op dan steeds weer nieuwe klanten proberen te trekken. Maar hoe weet je welke consumenten je trouw zullen blijven? Marketingprofessoren Werner J. Reinartz en V. Kumar ontdekten een aantal karakteristieken van langetermijnklanten die een goede basis bieden voor een gericht CRM-beleid. Zo bleek dat trouwe klanten gerichter inkopen en meer crossbuyinggedrag vertonen, het gekochte vaker terugbrengen (!), vaker in het bezit zijn van een vasteklantenkaart, over het algemeen wonen in minder dichtbevolkte gebieden en een hoger inkomen hebben.
Ook werd duidelijk dat mailings wel degelijk hun vruchten afwerpen: wie vaak post ontvangt van een bedrijf is meer geneigd tot ‘eeuwige’ trouw dan wie weinig mailings krijgt. Al deze kenmerken gaan zowel in de b-to-c-markt op als in de b-to-b-markt.
<#FONT SIZE=1>Bron: Journal of Marketing<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid