Levi: ‘Nima is een iets minder dooie club’


Het aantal examens bedroeg in 1999 nog 21.000. In 2002 zakte dit naar 10.200 en dat werd toen al het absolute dieptepunt genoemd. Dit jaar zakt het aantal echter naar 9.200. Ook voor volgend jaar wordt economische tegenwind verwacht, ook al worden er vele pogingen ondernomen om de examens te moderniseren. Voor 2003 gaat het bestuur in het slechtste geval ook uit van een financieel break even. Levi: ‘Het economisch klimaat is lastig. Het is knap dat we binnen het budget blijven.’Levi is echter optimistisch over de toekomst: ‘Het verschil tussen nu en twee jaar geleden is dat het Nima een iets minder dooie club is. We zijn nu bij bijna alle marketingactiviteiten in dit land betrokken. We zijn weer op de kaart gekomen en nu is het zaak om het vak op een hoger niveau te brengen.’
Hij noemt als speerpunt voor de komende tijd de noodzaak om het bedrijfsleven meer aan het Nima te binden. ‘De marketingkennis komt immers uit het bedrijfsleven. Daarom zijn we ook blij met onze Top25 Marketingclub, dat zijn bedrijven die ons financieel steunen (12.500 euro per jaar, gedurende drie jaar, red.), maar ook inhoudelijk. We moeten samen met de marketeers uit die bedrijven laten zien wat er in het vak gebeurt.’
Op dit moment zijn er elf leden van de Topmarketingclub, maar dat moeten er eind van het jaar zo’n twintig zijn. Dit jaar bedragen de sponsorinkomsten al zo’n 120.000 euro.
Ook over de samenwerking tussen en met de BVA, Vea en GVR is Levi optimistisch. ‘Het gaat langzaam, maar het zijn de grondwerkvoorbereidingen voor het fundament. Als dat er ligt, dan gaat het snel. De partijen willen nu graag samenwerken met het Nima en in de komende maanden zullen we dat handen en voeten geven. We gaan het Nima echter niet opheffen. We zullen wel activiteiten samen opzetten en kosten besparen.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Om de teruggang in de examens te stoppen zijn er verschillende initiatieven genomen. Er zijn extra rondes ingelast en de ontwikkeling van nieuwe examens gaat pragmatischer. Dat wil zeggen: sneller en efficiënter doordat de bestaande examencommissies zijn afgeschaft. Ook de inhoud van de examens gaat op de schop en de examens zullen decentraal en frequenter plaatsvinden.
De vereniging kreeg er weer een paar nieuwe groeperingen bij: DM en Internal Branding. Het aantal bijeenkomsten stijgt ook weer. Levi zegt: ‘Er zijn nog een paar witte vlekken die we beter moeten invullen, zoals industriële marketing en het MKB.’
Opmerkelijk was wel dat de juridische ontvlechting van de examens en vereniging niet door gaat. Er zit nog een groot compensabel verlies in de examens en dat valt volgens de fiscus weg als het bestuur de juridische ontvlechting doorzet. Die tegenvaller van ruim 100.000 euro kan het Nima nu niet hebben. Vandaar dat alles bij het oude blijft.
Tijdens de Ledenraadsvergadering maakte bestuurslid en penningmeester Frans Plevier bekend dat hij er ‘vanwege persoonlijke omstandigheden’ mee stopt. Wel namen Marnix Eikenboom (managing director Danone Nederland) en Nicole Lamberts (directeur marketing & communicatie Holland Casino) plaats in het Nima-bestuur.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid