Banken integreren niet goed
Grote organisaties zoals banken krijgen regelmatig te maken met veranderingen in de bedrijfsvoering. Soms moet een nieuwe infrastructuur voor informatie- en communicatietechnologie worden ingevoerd, dan weer moet na een fusie het personeel met één computersysteem gaan werken. Het invoeren van zulke processen in de banksector verloopt moeizaam - óf het mislukt, óf de kosten worden niet terugverdiend. Dat komt volgens John Goedee - die op 24 november promoveert op dit onderwerp aan de EUR – omdat topmanagers gebruik maken van een ‘ontwerpachtige aanpak’, waarbij het resultaat vantevoren als is vastgelegd. Medewerkers worden in een structuur gedwongen en dat kan leiden tot mislukking. De ‘blauwdruk aanpak’ komt tot stand onder druk van de concurrentie en het shareholder value principe, maar past niet meer in de huidige tijdgeest. Het is volgens Goedee effectiever om de stakeholders in plaats van de structuur het uitgangspunt te maken bij de implementatie. Deze aanpak stelt wel hoge eisen aan het communicatievermogen van de managers en aan de manier waarop zij in staat zijn het veranderingsproces voor henzelf en hun medewerkers te organiseren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid