Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse consumenten dol op social media

Forrester Research onderzocht wat Europese consumenten ‘hebben met’ en ‘doen op’ social networksites. Aan de hand van een social…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De zes profielen:

related partner content for mobile comes here
  • Creators - Deze groep creëert zelf content met behulp van social mediatechnologieën, maar deze groep bestaat slechts uit 10 procent van de Europese internetpopulatie.
  • Critics - 19 procent van de online Europeanen participeert in social netwerkactiviteiten, zoals het posten op andermans weblogs, of het schrijven van productrecensies.
  • Collectors - 9 procent categoriseert en organiseert webcontent.
  • Joiners - 13 procent participeert in rsocial networks.
  • Spectators - 40 procent leest en bekijkt social mediacontent.
  • Inactives - 53 procent doet helemaal niets met social media.

Rebecca Jennings, senior analist bij Forrester, concludeert hieruit: ‘Als het grootste deel van je consumenten geen blogs leest of RSS gebruikt, en dat ook niet van plan is de eerstkomende drie jaar, dan hoef je als marketeer niet zoveel te investeren in social media. Richt je liever op interactieve experimenten met de kleine groep consumenten die wel actief is op dit gebied, ook al zie je de concurrentie wel flink investeren. Het gaat er namelijk niet om welke bedrijven het beste en eerste social media-initiatieven opzetten, maar om het creëren van een waardevolle band met je doelgroep.’

Enkele uitkomsten per land:

  • Britse consumenten houden van netwerken, Fransen niet. In Groot Brittannië participeert 21 procent in een social netwoprk, in Frankrijk 4 procent. Gemiddelde Europese percentage is 13 procent.
  • Nederlandse gebruikers zijn het meest creatief, Duitsers het minst. In Nederland creëert 17 procent social media content, in Duitsland 8 procent.
  • Zuid-Europeanen zijn het minste geinteresseerd in social mediatechnologieën. In Spanje zijn de consumenten in alle categorieën het minste actief, Italianen zijn wat positiever, je ziet daar meer creators, maar weer minder collectors.
  • Zweden zijn de actiefste social mediaconsumenten. Rond de 60 procent van de online Zweden doen iets met social media.. Zweden zijn goed vertegenwoordigd in de collectorcategorie en het land telt tweemaal zoveel joiners als het Europese gemiddelde.

Forrester onderzocht 13.000 Europese internetters.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in