Nederlandse consumenten dol op social media


De zes profielen:
- Creators - Deze groep creëert zelf content met behulp van social mediatechnologieën, maar deze groep bestaat slechts uit 10 procent van de Europese internetpopulatie.
- Critics - 19 procent van de online Europeanen participeert in social netwerkactiviteiten, zoals het posten op andermans weblogs, of het schrijven van productrecensies.
- Collectors - 9 procent categoriseert en organiseert webcontent.
- Joiners - 13 procent participeert in rsocial networks.
- Spectators - 40 procent leest en bekijkt social mediacontent.
- Inactives - 53 procent doet helemaal niets met social media.
Rebecca Jennings, senior analist bij Forrester, concludeert hieruit: ‘Als het grootste deel van je consumenten geen blogs leest of RSS gebruikt, en dat ook niet van plan is de eerstkomende drie jaar, dan hoef je als marketeer niet zoveel te investeren in social media. Richt je liever op interactieve experimenten met de kleine groep consumenten die wel actief is op dit gebied, ook al zie je de concurrentie wel flink investeren. Het gaat er namelijk niet om welke bedrijven het beste en eerste social media-initiatieven opzetten, maar om het creëren van een waardevolle band met je doelgroep.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEnkele uitkomsten per land:
- Britse consumenten houden van netwerken, Fransen niet. In Groot Brittannië participeert 21 procent in een social netwoprk, in Frankrijk 4 procent. Gemiddelde Europese percentage is 13 procent.
- Nederlandse gebruikers zijn het meest creatief, Duitsers het minst. In Nederland creëert 17 procent social media content, in Duitsland 8 procent.
- Zuid-Europeanen zijn het minste geinteresseerd in social mediatechnologieën. In Spanje zijn de consumenten in alle categorieën het minste actief, Italianen zijn wat positiever, je ziet daar meer creators, maar weer minder collectors.
- Zweden zijn de actiefste social mediaconsumenten. Rond de 60 procent van de online Zweden doen iets met social media.. Zweden zijn goed vertegenwoordigd in de collectorcategorie en het land telt tweemaal zoveel joiners als het Europese gemiddelde.
Forrester onderzocht 13.000 Europese internetters.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid