'Mannen komen van Foursquare en vrouwen van Facebook'


Mannen en vrouwen gebruiken social media voor verschillende doeleinden, zo blijkt uit het zogenoemde EuroPNstyles onderzoek van Porter Novelli.
89 procent van de Europese vrouwen gebruikt social media zoals Facebook om bestaande vriendschappen nieuw leven in te blazen en met vrienden en familie te communiceren, terwijl 75 procent van de Europese mannen dit doet. Mannen zijn daarentegen meer bezig met hun locatie openbaar te maken; 48 procent van hen checkt geregeld online in op een locatie, tegen 41procent van de vrouwen.
In de onderzochte Europese landen zijn vrouwen actiever op social media dan mannen. 50 pct van de vrouwen gebruikt social media ten minste één keer per dag, terwijl 40 pct van de mannen dit doet.
Vrouwen blijken daarnaast vaker merken te volgen via social media dan mannen. 58 pct van de vrouwen doet dit om zo te kunnen profiteren van kortingen en aanbiedingen, terwijl 46 pct van de mannen om deze reden merken volgt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNederlandse vrouwen steken met kop en schouders boven de rest van Europa uit als het gaat om het volgen van nieuwsfeiten over merken op social media: 70 pct van de Nederlandse vrouwen doet dit, terwijl het Europese gemiddelde bij vrouwen op 52 pct ligt. Onder Nederlandse mannen is het iets minder, maar nog steeds hoger dan in de rest van Europa: 60 pct tegenover 55 pct van Europese mannen. Deze resultaten noemt Porter Novelli opvallend, omdat uit hetzelfde onderzoek is gebleken dat Nederlanders in Europa minder geneigd informatie over merken actief te delen via social media; we lezen blijkbaar graag nieuwtjes over merken maar delen het vervolgens niet graag.
Op het gebied van bloggen is de Nederlandse man net iets actiever dan de Nederlandse vrouw. Nederlandse mannen reageren vaker op bloggers die zij niet persoonlijk kennen. Nederlandse vrouwen daarentegen reageren weer vaker op bloggers die ze wél persoonlijk kennen. Vergeleken met Frankrijk, Duitsland en België zijn mannen over het algemeen actiever op blogs dan vrouwen. Een ander opvallende uitkomst uit het EuroPNstyles onderzoek is het gebruik van Twitter. In Nederland wordt veel meer getwitterd dan in onze buurlanden. 30 pct van de Nederlanders twitteren tegenover 24 pct van de Duitsers, 22 pct van de Fransen en 14 pct van de Belgen. Waarbij over deze vier landen gezien mannen iets actiever zijn op Twitter dan vrouwen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid