Greetz en Mobiel betalen: wat is de toegevoegde waarde van iDeal?
20 augustus 2012 lanceerde Greetz ook op mobiel (alleen iOS platforms, lancering Android App volgt later deze maand) de mogelijkheid om te betalen met iDeal. Na twee maanden wordt het tijd om de eerste resultaten met jullie te delen. Heeft de implementatie van iDeal tot betere resultaten geleid voor Greetz?
Situatie voorafgaand aan implementatie iDeal
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaVoordat iDeal werd geïmplementeerd bood Greetz 3 mogelijkheden om je kaartjes en cadeaus met je iPhone of iPad af te rekenen. Dit waren Creditcard, Eenmalige machtiging en PayPal. In de onderstaande tabel zie je de betalingsmogelijkheden en het gebruik ervan.
Bovenstaande tabel laat zien dat de doelgroep van Greetz een duidelijke voorkeur heeft voor eenmalige machtiging. Dit kan als logisch worden gezien, omdat het betalen met eenmalige machtiging verreweg het meest eenvoudig is op een iPhone en iPad (in tegenstelling tot een creditcard waarvoor je o.a. het creditcardnummer bij de hand moet hebben). Hoewel PayPal ook een eenvoudige handeling is, wordt dit het minst gebruikt door de gebruikers van Greetz. De gebruiker van Greetz bestaat voor zo’n 90% uit vrouwen tussen de 25 en 55 jaar oud.
Situatie met iDeal: consumenten die met iDeal betalen geven meer uit
iDeal is 20 augustus geïmplementeerd en pakt al direct in die maand een aandeel van 13% van de betalingen. In de maand december werd dit nog eens meer dan verdubbeld naar 27%. Dit ging met name ten koste van de eenmalige machtiging.
Toename orderwaarde van 14% door klanten die met iDeal betalen
De opvallende verschuiving naar iDeal ging tevens gepaard met een toename van de orderwaarde. Een Greetz klant die op de iPhone of iPadmet iDeal afrekent geeft 14% meer uit dan een klant die betaalt met een eenmalige machtiging.
Daar tegenover staat dat de klant met die met een creditcard betaalt, maar liefst 24% meer uitgeeft dan een iDeal klant en zelfs 40% meer dan klanten die betalen met een eenmalige machtiging.
Stijging conversie percentage
Ook voor de conversie heeft de toevoeging van iDeal een toegevoegde waarde. Op de iPad versie van de Greetz App steeg de conversie meer dan 2% en op de iPhone met 1%. Zo’n 35% tot 40% van de bezoekers van de App’s kopen ook daadwerkelijk een kaart. Gemiddeld 6% koopt hier ook een cadeau bij.
Conclusie
Greetz is erg tevreden met de eerste resultaten van iDeal op mobiel. Naast de mooie resultaten op het gebied van conversie en een hogere gemiddelde orderwaarde is iDeal ook minder fraudegevoelig dan een betaling met eenmalige machtiging. En belangrijker nog: de grote verschuiving naar iDeal geeft aan dat de Greetz klant deze nieuwe betalingsmogelijkheid als een toegevoegde waarde ziet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid