Overslaan en naar de inhoud gaan

Greenwashing helpt BP na olieramp

Greenwashing werkt. Dat is een van de conclusies van een recent onderzoek naar BP en de olieramp in de Golf van Mexico.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De onderzoekers kwamen tot de opmerkelijke conclusie dat de consument BP weliswaar tijdelijk heeft gestraft na de milieuramp, maar dat die straf significant minder was als mensen voor de ramp de BP-campagne &;Beyond Petroleum&; hadden gezien. Met andere woorden, groene advertenties hebben een meetbaar effect gehad op de aankoopbeslissingen van de consumenten in de nasleep van de olieramp. Dat meldt de

related partner content for mobile comes here

Effect reclame

In een zogenoemd working paper onderzoekt het National Bureau of Research in de VS het effect van reclame op oliemaatschappij BP. Hiervoor hebben economen van de Universiteit van Maryland, University of Michigan, en Brown berekend wat de invloed was van BP&;s ‘groene reclamecampagnes’ voor 2010 op de onderneming ná de olieramp in dat jaar. Met behulp van de gasprijzen, verkoopcijfers, consumentenvoorkeuren en de gegevens over de advertentie-uitgaven van BP bekeken ze wat greenwashing voor een invloed had op de consument later.

Trouw pompeigenaren 

Daaruit kwam dus na voren dat greenwashing vooraf BP heeft geholpen na de ramp. Hoe meer geld BP had uitgegeven aan groene reclame in een gebied des te minder zwaar werd het olieconcern in die regio gestraft. Dat betrof niet alleen consumenten, er waren in die gebieden ook duidelijk minder pompeigenaren die van het merk BP af wilden. Verder bleek ook nog dat milieubewuste consumenten de oliemaatschappij harder straften en dat de rijke consument BP weer minder kwalijk nam. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in