Free apps zijn gateway drugs
Vandaag was ik namens Molblog op bezoek bij #search?q=%23wwxp" title="#wwxp">#wwxp ofwel de Woodwing Experience.
Een van de keynote sprekers was Josh Quittner editor at large van Time Inc.
Hij vertelde wat Time Inc. tot nu toe heeft geleerd over de tablet markt.
Josh Quittner neemt ons mee naar het begin van de iPad en de ontwikkeling van de Time applicatie. Time Inc. moest deze in eerste instantie ontwikkelen zonder een iPad in haar bezit.
De CEO wilde de non-disclosure agreement van Apple niet tekenen omdat ze het tegen haar aard van journalist in vond gaan. De eerste app is ontwikkeld door papier door een kartonnen frame te halen en zo het swipe effect te creëren.
Het is dan ook niet moeilijk om je voor te stellen dat ze sinds die tijd enorm veel geleerd hebben. Veel uitgevers, waaronder Time Inc. gaven in het begin een kopie uit van het offline magazine, dat er sindsdien veel veranderd is laat de onderstaande video wel zien.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
De video laat een deel zien van de eindeloze mogelijkheden die tablets uitgevers schenken. Het afgelopen jaar is gebleken dat de tablet vooral gebruikt wordt in de avond, als relax moment.
Anders dan het internet waar men vooral snel en kort nieuws wil lezen, is een tablet dus geschikt om achtergrond artikelen te lezen en de lezer meer te entertainen.
De iPad wordt bijvoorbeeld het meeste in bed en voor de tv gebruikt.
De drie belangrijkste lessen die Josh Quittner het afgelopen jaar geleerd heeft.
1. Price and ratings matter
2. People like sharing
3. People hate downloading
Een grote uitdaging voor Time Inc. is zorgen dat de klanten terugkomen. Josh is erg blij dat het nu door Apple mogelijk is gemaakt om een abonnement aan te bieden.
Dat Apple nu ook toestaat om de digitale versie van het blad gratis te geven aan papieren abonnees heeft er toe geleid dat klanten een print abonnement nemen om de app gratis te krijgen. Dit is een van de kinderziektes van het nieuwe medium, iedereen moet nog zoeken naar de juiste vorm. Zo worstelt Time nog met de vraag of video's en advertenties in de app gebouwd moeten worden. Dit zorgt voor een langere downloadtijd en neemt extra ruimte op je tablet in, maar zorgt er ook voor dat wanneer de editie eenmaal is gedownload je hem ook echt overal kunt bekijken en men niet afhankelijk is van de internet verbinding op dat moment.
Een van de belangrijkste vraagstukken is de pricing. Wat uitgevers willen voorkomen is dat hetzelfde gebeurd als op het internet, door daar alles gratis weg te geven,zijn uitgevers gaan kannibaliseren op hun eigen winst.
Er is daarom een stroming uitgevers die vindt dat de digitale editie nooit goedkoper mag zijn dan de print editie. Deze houding viel bij het publiek echter niet in goede aarde. Hoewel de magazine en kranten apps op zich goed gewaardeerd werden, kregen ze veel 1ster reviews vanwege de te hoge prijs. Klanten vergelijken de online versie niet met de offline editie, maar met andere apps. Wanneer je Angry Birds voor een euro kunt kopen is 5 euro voor een tijdschrift ineens erg veel geld. Hier geldt wel dat gratis apps als een gateway drug kunnen werken. Een beginnend tablet gebruiker begint met het downloaden van gratis apps en wil dan steeds meer, ook tijdschriften kunnen hier mee experimenteren.
Ook op het gebied van sharen kunnen de uitgevers nog veel vooruitgang boeken. Vaak is het lastig of zelfs onmogelijk om een artikel of een deel ervan te delen via facebook twitter of email en dit leidt tot een hoop irritatie omdat dit op het internet vaak met het grootste gemak gaat. Er is echter ook een groot pluspunt ten opzichte van online en dat is advertising. Goede advertenties in magazines worden niet al hinderlijk ervaren en kunnen zelfs een welkome toevoeging zijn aan een blad. Je hoeft de advertentie niet over artikelen heen te plaatsen met vervelende popups, In een digitaal magazine kan je er ruimte voor maken en de mogelijkheid geven om video's over het product te kijken en zelfs het product direct te kopen. Hier ligt een enorm potentieel voor uitgevers en wanneer de online news stands van de grond komen zou de tablet wel eens de redding kunnen zijn voor uitgeverijen waar zo lang naar werd uitgekeken over de hele wereld.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid