Overslaan en naar de inhoud gaan

Doe als KPN. Start met vipcare. Stop met webcare

Ad Scheepbouwer, CEO van KPN, zag het in 2001 al goed. Breng in kaart welke BN’ers je diensten afnemen en zorg dat ze niets te klagen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week gaf aanleiding tot rumoer. Reden: KPN zou vips een voorkeursbehandeling geven. Het concern kreeg de volle laag van onder meer de Consumentenbond, want bij KPN zou de ene klant de andere niet zijn. Je kunt er best een interessante ethische discussie over voeren. Maar ik geloof inderdaad dat de ene klant de andere niet is.

related partner content for mobile comes here

Vanuit KPN´s perspectief vind ik hun aanpak een verstandige. Ik neem aan dat KPN´s aanpak dan ook in grote lijnen gemeengoed is bij andere grote bedrijven met een goed werkende klantenservice. Een goede reputatie opbouwen en eventuele reputatieschade beteugelen lukt, zeker nu, net even makkelijker via de Twitter-account van bekende Nederlanders met veel aanhang. Zij zijn de onbewuste ambassadeur. Zoals het voorbeeld waarin Ilse De Lange ooit eens klaagtweette over het internet van UPC, dat direct een monteur stuurde en de Almelose dik tevreden maakte. Zij tweette een opgewekte foto (zie onderaan de blog) van haar met de UPC-monteur. Haar (destijds) 12.000 volgers waren erbij en keken ernaar. Kudos voor UPC.

Perceptie is realiteit
Het gaat er in de basis niet om dat je een vip in de watten legt, of vertroetelt. Het gaat erom dat je hem de dienst levert die al je klanten eigenlijk verdienen. Die modeldienst bestaat echter alléén in fabeltjesland en niet in de weerbarstige werkelijkheid. In principe weet iedereen dat, maar door de assertieve internetter is het beeld de laatste jaren extreem uitvergroot. Toegegeven: Ziggo en UPC schoten soms hopeloos tekort. Maar is de publieke perceptie van hun dienstverlening niet een schromelijk overdreven concentratie van de realiteit?

De laatste jaren stonden bedrijven tamelijk machteloos tegen het activisme van cynische consumenten. Dat was in sommige gevallen terecht en in sommige gevallen minder terecht. Vipcare kan de balans weer wat herstellen. Ik vind dit een verstandig onderdeel in online reputatie management, of vergis ik me daar in?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in