Doe als KPN. Start met vipcare. Stop met webcare


Vorige week gaf een artikel in de Volkskrant aanleiding tot rumoer. Reden: KPN zou vips een voorkeursbehandeling geven. Het concern kreeg de volle laag van onder meer de Consumentenbond, want bij KPN zou de ene klant de andere niet zijn. Je kunt er best een interessante ethische discussie over voeren. Maar ik geloof inderdaad dat de ene klant de andere niet is.
Vanuit KPN´s perspectief vind ik hun aanpak een verstandige. Ik neem aan dat KPN´s aanpak dan ook in grote lijnen gemeengoed is bij andere grote bedrijven met een goed werkende klantenservice. Een goede reputatie opbouwen en eventuele reputatieschade beteugelen lukt, zeker nu, net even makkelijker via de Twitter-account van bekende Nederlanders met veel aanhang. Zij zijn de onbewuste ambassadeur. Zoals het voorbeeld waarin Ilse De Lange ooit eens klaagtweette over het internet van UPC, dat direct een monteur stuurde en de Almelose dik tevreden maakte. Zij tweette een opgewekte foto (zie onderaan de blog) van haar met de UPC-monteur. Haar (destijds) 12.000 volgers waren erbij en keken ernaar. Kudos voor UPC.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Perceptie is realiteit
Het gaat er in de basis niet om dat je een vip in de watten legt, of vertroetelt. Het gaat erom dat je hem de dienst levert die al je klanten eigenlijk verdienen. Die modeldienst bestaat echter alléén in fabeltjesland en niet in de weerbarstige werkelijkheid. In principe weet iedereen dat, maar door de assertieve internetter is het beeld de laatste jaren extreem uitvergroot. Toegegeven: Ziggo en UPC schoten soms hopeloos tekort. Maar is de publieke perceptie van hun dienstverlening niet een schromelijk overdreven concentratie van de realiteit?
De laatste jaren stonden bedrijven tamelijk machteloos tegen het activisme van cynische consumenten. Dat was in sommige gevallen terecht en in sommige gevallen minder terecht. Vipcare kan de balans weer wat herstellen. Ik vind dit een verstandig onderdeel in online reputatie management, of vergis ik me daar in?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid