‘BrandDeli nu derde partij in de tv-markt’
Discovery Networks Benelux (DNB) en Viacom International Media Networks (VIMN) kondigden in september aan dat ze een gezamenlijke ad salesorganisatie in Nederland zijn begonnen onder de naam BrandDeli. Nog geen twee maanden later werd bekend dat ook FOX International Channels (FIC) zich bij BrandDeli aansluit. Daarmee vertegenwoordigt BrandDeli in totaal twaalf tv-zenders van de drie verschillende organisaties.
Al binnen twee maanden na de bekendmaking van BrandDeli sluit FOX zich aan. Hoe is dit in zijn werk gegaan?
AR: ‘De plannen voor BrandDeli zijn dit voorjaar ontstaan. Discovery Networks Benelux (DNB) en Viacom International Media Networks (VIMN) hebben BrandDeli samen opgericht. We zagen al eerder dat de drie organisaties erg goed bij elkaar passen en hoe complementair de zenders aan elkaar zijn. DNB en VIMN hebben eerst samen de lijntjes uitgezeten daarna kwam FIC pas ter sprake.’
SvG: 'Op internationaal niveau is er sowieso overleg tussen Viacom, DNB en FOX over verschillende zaken, maar nog nooit op deze manier, dus salesgericht. Daar heeft Nederland echt een primeur mee.’
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Twee maanden geleden begon BrandDeli met een organsiatie van 67 mensen. Wordt dat aantal uitgebreid?
AR: ‘Met de FOX-mensen erbij zitten we nu op 77 personen. Dus tien erbij.’
Waarom passen de drie zendergroepen zo goed bij elkaar?
AR: ‘Ze zijn alle drie verschillend, maar het zijn wel Amerikaanse bedrijven. Ik denk dat daardoor de manier van werken niet veel verschilt.’
SvG: ‘En de spirit die er is. Het feit dat ze runner-up zijn in de tv-markt. Daarnaast zijn alle twaalf zenders in BrandDeli special interestzenders. Aan tafel heb je veel vraagstukken die identiek zijn voor de drie organisaties.’
Hoe gaat de samenwerking er in de praktijk uitzien?
AR: ‘Alle salesactiviteiten van FIC zijn in BrandDeli opgenomen. Zowel spot als non-spot. We proberen ook echt de zenders en merken te integreren in brand partnerships. Dat betekent dat we een stap verder gaan dan alleen het uitzenden van de commercials op de zenders. Vandaar dat het ook meteen een volwaardige samenwerking is geweest. Het is dus niet zo dat we voor FOX iets niet doen en voor Discovery wél. De brand partnerships gaan dus gelden voor alle zenders die we vertegenwoordigen. Het betekent dus dat je naast de sterke verbinding met het merk ook een groot bereik hebt.´
SvG: ‘Voor de adverteerders kan het een voordeel zijn dat je gebruikmaakt van één team, de resources en twee aanspreekpunten in plaats van zes. Adverteerders hebben nu een one stop shop met mensen die ze al kennen. Bij de roadshow langs mediabureaus zitten die mensen aan één tafel.’
De timing van BrandDeli lijkt perfect: vlak voor de inkoopperiode in januari.
AR: ‘De snelheid waarmee we dit voor elkaar hebben gekregen, is wel uniek. Wij zijn met het hele team een paar nachten doorgegaan, omdat het juridisch goed dichtgetimmerd moest worden. Daarnaast zijn het allemaal beursgenoteerde bedrijven. Maar we wilden per se voor januari klaar zijn. Je krijgt ook de kans om alles opnieuw uit te vinden. Alle drie de organisaties hadden bijvoorbeeld dikke boekwerken waarin het commerciële beleid werd uitgelegd. Het was een enorm complex geheel. Wij hebben het commerciële beleid van twaalf zenders teruggebracht naar één menukaart van twee A4’tjes. Daar staat alles op, transparant en helder.’
Derde partij
BrandDeli is inmiddels de derde partij op de tv-markt als je kijkt naar de doelgroep 20-49. Jullie hebben SBS ingehaald.
AR: ‘Ook als je daaronder kijkt, op 20-34, hebben wij inmiddels 20 procent marktaandeel, terwijl SBS daar op 15,4 zit. Het loopt dus heel hard op. We zijn ook marktleider in kids. Onze zenders zijn ten opzichte van vorig jaar 42 procent gegroeid in marktaandeel. Waar de traditionele zenders de wat oudere meer vrouwelijke kijker trekt, zit BrandDeli in het centrum rond de 35 jaar, zowel mannen als vrouwen.’
Wat vinden jullie van het nieuws over de 4e SBS-zender? Is dat een antwoord op jullie move, denken jullie?
SvG: ‘De special interestzenders snoepen marktaandeel af van de grotere zendergroepen. In die zin is het niet onlogisch dat SBS een vierde zender begint.’
AR: ‘Wij hebben veel kijkers in de doelgroep jonge vrouwen (20-34). Zij switchen makkelijk van MTV naar TLC. Ik denk dat SBS daar wel naar kijkt. Hun zenders SBS6 en Net5 hebben een vrouwelijk profiel, maar ouder. Bij ons bereikt de adverteerder meteen een grote groep jonge vrouwen.’
SvG: ‘Een nieuwe zender beginnen is lastig. Je moet merken bouwen en goede programma’s bieden waardoor mensen blijven terugkomen. De tv-zenders in BrandDeli zijn allemaal stuk voor stuk merken met echte “fans”, maar die fanbase bouw je niet zomaar even op.’
Is BrandDeli hiermee compleet, of kunnen we nog meer samenwerkingen verwachten?‘BrandDeli is wel ingericht op groei. En het feit dat er drie gigantische partijen achter ons zitten, betekent dat er heel veel geïnvesteerd wordt in onze zenders én organisatie. Dat we gaan groeien is zeker. Of er partijen in de toekomst aansluiten? Wie weet.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid