(Onderzoek) 1 op 3 NL`ers vertrouwt berichtgeving in social media


Jongeren vinden daarbij online en social media betrouwbaarder dan ouderen. Voor het eerst blijkt dat het gebruik van social media in Nederland stagneert. Het neemt zelfs af. Dat blijkt uit het #sming13)-onderzoek">Social Media Impact 2013 (#sming13)-onderzoek van ING Economisch Bureau naar het gebruik en de impact van social media, online media en traditionele media.
Autoriteit en geloofwaardigheid spelen een belangrijke rol bij de impact van berichten. De afzender van het bericht, de gebruikte argumenten, hoe vaak het bericht bevestigd wordt en het persoonlijke belang van een bericht worden als belangrijkste factoren voor impact gezien. Berichten van afzenders met kennis van het onderwerp zijn ongeveer 6 keer zo impactvol als berichten van mensen zonder kennis van het onderwerp. Opvallend is dat slechts 24 procent van de respondenten aangeeft dat een bericht impact heeft als de toon negatief is. Berichten met een positieve toon worden echter vaker als impactvol gezien (44 procent).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid