Overslaan en naar de inhoud gaan

Branddates: Heineken, KLM en AH geven het goede voorbeeld

The Orange Experience van KLM en Heineken smaakt naar meer. Merken versterken elkaars persoonlijkheid.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door: Chris Onsman

related partner content for mobile comes here

Wat hebben Heineken, KLM en Albert Heijn met elkaar gemeen? Ze hebben alle drie een hele sterke merkidentiteit. Die identiteit bestaat zolang Jij en ik overtuigt zijn dat die bestaat. Maar wie zijn wij? Consumenten. Dat zijn wij. Mensen die zich identificeren aan de hand van de merken die zij consumeren. Mensen die in een tijd leven waarin ze een gigantische behoefte hebben om die identiteit aan de wereld te laten zien via Facebook en Instagram en wat niet.

Merken zijn net mensen en ik vind dat merken vooral energie in die persoonlijkheid moeten steken. Het gaat allang niet meer om wie het meest opvalt, het goedkoopst is, de beste service verleent of simpelweg het beste product verkoopt. Dat moet je sowieso allemaal hebben om mee te kunnen spelen met de jongens uit de A-klasse. Je moet karakter tonen. Karakter is leuk, grappig, schattig, sportief, stoer, betrouwbaar, veilig of wat dan ook. Kies maar uit, zolang je maar sympathiek overkomt. En laat dat nou precies zijn waar Albert Heijn in mijn ogen zo lang goed in slaagt. Harry Piekema is de sympathieke Steve Jobs van de supermarktketens, de ultieme merkpersoonlijkheid.

Heineken heeft ook zijn merkpersoonlijkheid gestalte gegeven in de vorm van de COO (Chief Oranje Officer). Deze ambassadeur brengt het Heineken oranje gevoel overal waar dat nodig is. Dus ook bij Albert Heijn, waar het Samba-shirt hartelijk wordt ontvangen op een typische . Het oranje Heineken karakter in de wereld van Albert Heijn laten stappen vind ik een slimme versterking van beide merkimago’s.

Heineken voert deze truc ook uit met KLM, maar dan niet op een fictieve manier maar met een echte actie. , om Amerikanen Kennis te laten maken met Koningsdag. De uitvoering van de actie had van mij wat grootser aangepakt mogen worden, KLM en Heineken zijn tenslotte niet de minste merken. Sympathiek was het wel. Zeker weten. Degene die met het idee kwam om eens echt samen te werken heeft het wat mij betreft helemaal begrepen. Het is de ultieme manier om je merk persoonlijkheid te laten zien. Beide merken hebben namelijk elkaar als referentiepunt. Ze vullen elkaar aan en bieden de consument het beste van 2 werelden in 1 reclame! Het voorspel van Heineken neigt naar meer. Ik kan niet wachten op de volgende dates en de brandsex die hieruit voortvloeit. Kunnen de reclameblokken ook gelijk gehalveerd worden. Dat is nog eens sympathiek.

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in