Body Shop moet aan de bak
De Body Shop - dat vorige maand akkoord ging op het bod van L'Oréal en daarmee onderdeel werd van het cosmeticaconcern - heeft wat uit te leggen. Het bedrijf is in moederland Engeland een pitch gestart voor een (extra) PR-bureau. De move van MVO-goeroe Anita Roddick wekte al wat opgetrokken wenkbrauwen. Hield zij morele uitverkoop? Zwicht zelfs zij voor het Grote Geld?
De complementaire kanten van de deal blijken kennelijk lastig uit te leggen. De extra PR-handjes zijn immers ergens voor nodig. Een actiebeweging in de UK heeft het Body Shop lastig gemaakt. Het wees het publiek op het aandeel van 26 procent dat Nestlé in L'Oréal heeft. En Nestlé zou weer de WTO-regels voor foodmarketing zou overtreden... Een ongeluk komt nooit alleen? Of: slecht voorbereide overname vanuit communicatief oogpunt? Volgens mij het laatste. Want het gemor (in welke vorm dan ook) rond een dergelijk vreemd huwelijk was sowieso gekomen. Er op vertrouwen dat het - lastige - verhaal over de complementaire waarde van de overname er bij de 'followers' van de Body Shop makkelijk in zou gaan, getuigt van onderschatting van de waarden die het merk vertegenwoordigt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid