'Bedrijven zonder mobiele strategie krijgen het moeilijk'
TNS Mobile Life, dat nu voor het zesde jaar loopt, is het resultaat van meer dan 25.000 uur aan interviews met meer dan 34.000 respondenten, in 43 landen. Het onderzoek geeft een compleet beeld van de consumentenervaringen met mobiele toepassingen nu en inzichten in de veranderingen in de nabije toekomst.
Enkele wereldwijde resultaten:
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
- Het merk van de mobiel is van groot belang, maar fabrikanten van mobiele telefoons verliezen terrein aan de content merken (zoals Facebook en Google).
- Onverzadigbare consumenten stuwen de markt voor geavanceerde mobiele technologieën. Videobellen, live video en downloaden van video is de volgende belangrijke ontwikkeling
- Google en Apple zijn aan de winnende hand in de platformoorlog, omdat zij een superieure beleving bieden
Nederlander dol op smartphone en tablet
Het grote publiek in Nederland heeft de smartphone omarmd. Nederland maakt daardoor een enorme inhaalslag in vergelijking met de ons omringende landen. De techniek is steeds gebruikersvriendelijker geworden en de toepassingen worden steeds interessanter. 2011 is het jaar van de smartphone, aldus TNS Nipo.
In 2010 maakte 28 procent van de Nederlandse mobiel internetters bijvoorbeeld gebruik van sociale netwerken op de mobiel. Dit percentage is inmiddels gestegen naar 39 procent. Nederland loopt hiermee in tegenstelling tot het verleden niet meer achteraan in Europa, maar zit keurig in de middenmoot.
Dit neemt niet weg dat in de opkomende markten inmiddels de helft van de mobiele internet gebruikers actief is op sociale netwerken. Zij gebruiken hun telefoons voor ‘bijna alles’.
‘De mobiele telefoon begint wereldwijd steeds meer het belangrijkste apparaat te worden voor internet toegang en communicatie, vooral in de opkomende markten. Entertainment en multimedia toepassingen zijn essentieel om betrokkenheid van de consument te behouden’, zegt Martin Warmelink, directeur Technology & Media van TNS NIPO, het Nederlandse bureau van TNS.
Volgens Warmelink kunnen we in Nederland nog veel leren van een aantal misschien minder voor de hand liggende landen:
• Live tv kijken op je mobiel: In Zuid-Korea en Japan doet bijna de helft van de mobiele gebruikers het, in Nederland 8 procent. Dat is wel meer dan in 2010: toen was het 3 procent.
• Het gebruik van social video zoals Youtube: In Singapore doet 43 procent van de mobiele telefoonbezitters het, in de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 30 procent en in Nederland nu 18 procent. Dit is wel een enorme stijging ten opzichte van vorig jaar, aldus TNS.
• Videobellen: In Brazilië maakt 22 procent van de mobiele telefoonbezitters hier gebruik van, in Maleisië 35 procent. In Nederland maakt 10 procent regelmatig gebruik van videobellen.
Content is King
TNS ziet een soort van mobiel ecosysteem ontstaan waarin de telefoonfabrikanten, de netwerkleveranciers en de contentindustrie aan het vechten zijn om de macht. Martin Warmelink: ‘Naarmate markten meer volwassen zijn, verschuift de aandacht in koopbeslissingen van de consument meer en meer naar de toepassingen. Dit gaat dan in combinatie met het besturingssysteem dat de toegang mogelijk maakt. In ons Mobile Life onderzoek zien we dat vooral in Europa en de Verenigde Staten ‘content echt king’ aan het worden is.’
Apple en Google zijn het gevecht om het besturingssysteem aan het winnen, vooral door toegang tot ‘rich media’ en superieur gebruiksgemak.
• Meer dan de helft van de Apple (56 procent) en Android (=Google 52 procent) klanten bezoeken dagelijks social media sites. 44 procent en 41 procent voor Windows Mobile en Symbian (=Nokia)
• 51 procent van de Apple-gebruikers en 49 procent van de Androidgebruikers geven aan zeer waarschijnlijk dit besturingssysteem trouw te blijven. Dit cijfer zakt naar 30 procent respectievelijk 31 procent voor Windows en Symbian.
Tablet is uitbreiding, geen vervanging
De iPad2 ligt net in de schappen. De wereld lijkt er klaar voor, aldus TNS. 6 procent van de Europese bevolking heeft al een tablet, 28 procent wil er een hebben. In Nederland ligt dit laatste percentage op 23 procent. De tablet wordt in Nederland vooral gezien als een uitbreiding van het arsenaal aan producten dat je in huis moet hebben. Het gaat niet ten koste van de mobiele telefoon, maar wel enigszins ten koste van de laptop.
Foto’s en video’s maken en vooral delen ‘is the next thing’. Bij een kwart van de volgende mobiele telefoon-aanschaffen zal het maken en delen van foto en video materiaal een belangrijke rol spelen bij de keuze van het nieuwe toestel, zowel in Nederland als wereldwijd. De iPad kan hier natuurlijk niet bij achterblijven.
Martin Warmelink: ‘De ontwikkelingen gaan duizelingwekkend snel. Niet alleen de mobiele industrie zit hier natuurlijk bovenop. Elke bedrijf dat een webstrategie heeft of aan het ontwikkelen is, moet de ontwikkelingen in de mobiele wereld op de voet volgen. Martini Marketing is bijna een verplichting geworden: Anytime, anywhere, anyplace!’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid