Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven kiezen massaal voor sociale media, maar hun strategie rammelt

Dat blijkt uit Financial Times Bowen Craggs Index.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De grootste bedrijven van de wereld bezitten fantastische middelen om via socialemediakanalen met de helft van de mensheid te praten tegen verwaarloosbare kosten. Toch weten slechts weinige wat ze ermee moeten doen en hoe ze ze moeten managen. De meeste ondernemingen houden sociale media afgebakend van andere communicatiekanalen en voeren onsamenhangende strategieën.

related partner content for mobile comes here

Dit is een van de conclusies van de achtste editie van de Deze meet hoe effectief 78 van &;s werelds grootste ondernemingen hun digitale kanalen inzetten voor de communicatie met hun belangrijkste externe doelgroepen, waaronder investeerders, de media, de MVO-analisten, werkzoekenden en klanten.

Afzonderlijk runnen

&;Sociale media moeten niet los van webmanagement&;, aldus David Bowen van Bowen Craggs & Co. &;Er zijn nog te veel bedrijven waar ze afzonderlijk worden gerund, en waar nieuwe kanalen opduiken zonder controle.&;

Er zijn ook uitzonderingen op het matige management van sociale media. presteert overall het beste in de Index, met een score van 218, waar er maximaal 280 zijn te halen. , de Italiaanse olie-en gasproducent, deelt een tweede plek met . Beide scoren 216 punten.

Facebook reputatietool

Een van de interessante conlusies uit de Index is het feit dat Facebook steeds meer als reputatieinstrument wordt ingezet door de grote ondernemingen. Een klein aantal bedrijven weet het prima in te zetten bij kritiek.

Klantfocus

Amerikaanse technologiebedrijven presteren verrassend slecht in de Index. Dit is grotendeels te wijten aan een gebrek aan centraal management en een te sterke focus op de klant, waardoor andere belangrijke externe doelgroepen, zoals investeerders, werkzoekenden en journalisten, uit het oog worden verloren. Op bijvoorbeeld kunnen consumenten prima terecht, maar voor andere doelgroepen, zoals journalisten, is het een hel.

Mobiel

Een andere belangrijke bevinding is de verschillend manieren waarop bedrijven reageren op de opkomst van het mobiele web. Aan de ene kant is er sprake van een significante verschuiving naar mobiele vriendelijkheid; 40% van de bedrijven uit de Index hebben &;responsieve&; sites, die automatisch aanpassen aan elk schermformaat. Net zo opvallend echter, is dat bijna gelijk percentage heeft gekozen voor aparte mobiele sites of apps. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in