Op deze plek stelden we het al eerder vast: het medium podcast leent zich perfect voor musea en culturele instellingen. Hier staat het vertellen van verhalen en het delen van kennis centraal. En wie zegt dat je per se alleen binnen de muren van een fysiek gebouw hoeft te doen? De maatschappelijke taak die je als museum hebt, kun je ook - of misschien wel: juist - vervullen door die verhalen met de wereld te delen.
Wereldfaam
Vorige maand bracht het Van Gogh Museum een podcast uit met als titel ‘Van Gogh en de weg naar wereldroem’. In een 6-delige serie probeert radiomaker Frank van der Lende antwoord te vinden op de vraag waarom de kunstenaar bij leven vrijwel onbekend was, maar inmiddels - 130 jaar later - wereldfaam geniet. Om antwoord op die vraag te vinden, spreekt hij met verschillende experts en Van Gogh-kenners die zijn verbonden aan het museum. Zo krijgen we allerlei inzichten en wetenswaardigheden over Van Gogh te horen.
Dramatische motor
Het is altijd fijn als een podcast iets heeft dat het verhaal vooruitstuwt - de dramatische motor, zoals dat in jargon heet. Het is voor de luisteraar een belofte die ingelost gaat worden, en daarmee reden om te blijven luisteren. Een mysterie dat opgehelderd moet worden, is daar zeer geschikt voor. Binnen die structuur kun je vervolgens veel informatie kwijt.
Deze Van Gogh-podcast ‘belooft’ dus uit te vinden over waarom Van Gogh na zijn dood wereldberoemd werd. Wat jammer is, is dat deze invalshoek al vrij snel ondersneeuwt - en dat komt vooral door het enorm hoge tempo waarin de informatie voorgeschoteld wordt en vragen worden opgeworpen. En dan wordt er ook nog een soort format binnen het format geïntroduceerd: een ‘verhalenmuseum’ waarin de mooiste verhalen uit de podcast verzameld moeten worden.
Formatjes
Door dat hoge tempo en de veelheid aan onderwerpen, is het moeilijk om je als luisteraar te laten meevoeren in het verhaal of je te verplaatsen in de hoofdpersoon. Frank van der Lende is radio-dj en lijkt die rol bij het maken van de podcast lastig te kunnen afschudden. Radio is vaak een soort behang, iets dat op de achtergrond speelt. Daarbij heb je als dj de taak om de aandacht te veroveren en vast te houden. Formatjes en veel afwisseling zijn daarbij cruciaal.
Alleen is een podcast iets heel anders. Het grootste verschil: je hébt de aandacht van de luisteraar al, die heeft in z’n podcast-app besloten om te gaan luisteren en is echt niet zomaar weg. En dus heb je als maker alle tijd om rustig je verhaal op te bouwen. Meer gebruik maken van juist deze kracht van dit medium, was deze productie zeer ten goede gekomen.
Luister naar ‘Van Gogh en de weg naar wereldroem'
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Op de hoogte blijven en nooit meer iets missen? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!