In Cannes vorige week, viel in de categorie Radio & Audio één inzending op: de podcast ‘Love in Gravity’, van ViiV Healthcare. Niet per se omdat de kwaliteit of het concept boven alles en iedereen uitstak, maar omdat het de enige podcast was binnen deze categorie. Waarmee we wel mogen stellen dat dit medium in Cannes nog niet echt in de spotlights staat, want in het archief komen we verder alleen The Message tegen, van GE.
Hiv & aids
ViiV Healthcare is een Amerikaanse farmaceut die zich volledig richt op het ontwikkelen van medicatie tegen hiv en aids. Daarnaast zet het zich op verschillende manieren in voor hiv- en aids-patiënten. Het ondersteunt bijvoorbeeld gemeenschappen waarin de ziekte veel voorkomt. Daarbij doet het ook veel moeite om het onderwerp bespreekbaar te maken en vooroordelen te doorbreken, want daar hebben hiv-patiënten nog altijd veel mee te maken. En dat geldt met name voor de zwarte en latino LHBTIQ-gemeenschap, die vaak botst met hun traditionele roots. Wie afwijkt van de heteronorm heeft het daar al vaak lastig, helemaal als je ook nog eens hiv hebt.
Fictie
ViiV Healthcare bracht in 2020 haar eerste podcast uit, ‘Being Seen’. Met vooraanstaande schrijvers, acteurs en regisseurs werd bovenstaande thematiek besproken. Met ‘Love in Gravity’ wordt een nieuwe weg ingeslagen, namelijk met fictie. Deze reeks telt 6 afleveringen die allemaal ongeveer een uur duren. Het zijn verhalen met acteurs, over onderwerpen die uit het leven zijn gegrepen. In de eerste aflevering volgen we bijvoorbeeld de Mexicaanse Andrés die zijn traditionele moeder moet vertellen over zijn open homoseksuele relatie. En dat brengt de nodige spanningen met zich mee.
Worsteling
Het doel waarvoor ViiV Healthcare zich inzet, kun je natuurlijk alleen maar toejuichen. Dit soort verhalen kunnen helpen om vooroordelen te doorbreken en mensen een steun in de rug te geven. ‘Love in Gravity’ zit wat betreft de audioproductie goed in elkaar, het werk van de acteurs voelt - helaas - af en toe als de lokale toneelvereniging.
Los daarvan is de grote vraag: waarom is hier voor fictie gekozen? Er zijn zoveel mensen die uit eigen ervaring kunnen vertellen over hun worsteling en de obstakels waar ze tegenaan zijn gelopen. Daar leent een podcast zich bovendien ook nog eens perfect voor: omdat je niet op camera je verhaal hoeft te vertellen, voelt het een stuk veiliger je bloot te geven. Daarbij is dat ongetwijfeld ook nog eens veel krachtiger dan de vorm die nu is gekozen. Dat verklaart wellicht ook waarom ‘Love in Gravity’ in Cannes niet verder dan de shortlist is gekomen.
Luister naar ‘Love in Gravity’
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Op de hoogte blijven en nooit meer iets missen? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!